Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2017-08-11, 17:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Högsäsong i Grekland

Idag lämnar många Aten för att ge sig ut på öarna. En av årets viktigaste dagar står för dörren, nämligen Jungfru-Maria-dagen den 15 augusti. Öarna, och delar av fastlandet, kommer att fyllas av semestrande greker.

I år är det 10 år sedan vi luffade runt i Grekland i sex månader. Ibland blir jag lite nostalgisk och läser i dagboken vi skrev då.

Igår läste jag om den 10 augusti år 2007. Den dagen avslutas så här:

”När vi kom från Ikaria till Naxos hade två andra färjor precis lämnat hamnen. Vi såg från håll att det var extremt mycket folk i hamnen, och ännu fler blev det när vår färja nästan tömdes på folk.

Skulle det stå några rumsuthyrare i hamnen undrade vi? Under låg- och mellansäsong är det krig om kunderna på Naxos, rumsuthyrarna anfaller i flock, pruta behövs inte, det gör rumsuthyrarna åt en.

Nu var det inte tal om att pruta, det stod endast EN (1) rumsuthyrare och väntade i hamnen, och vi var hur många som helst som klev av. Det är inte kul att komma fram så här sent utan att ha förbokat rum under högsäsong. De flesta som klev av stressade in mot centrum för att leta rum.

Vi stannade kvar, runt hörnet stod en av våra Naxosvänner och väntade vid sin buss. Han hade inga rum lediga, det visste vi (hade ringt tidigare), i stället skulle vi få sova i deras hus någon kilometer utanför stan. Vi erbjöds i ett av de nu vuxna barnens rum. Tack snälla!!

Igår läste jag om den 11 augusti. Alltså exakt tio år sedan idag.

”Vi sov väldigt gott i Renas flickrum. När vi skulle gå ner till Pension Sofi för att tacka Rena dök hennes mamma Sofi upp och bjöd in oss på frukost. En frukost som bestod av kaffe, kaka och glass.

Sedan gick vi ner till Pension Sofi där vi träffade Rena, Thodoris och Panos. Här bjöds vi på en andra frukost. Den bestod av kaffe, kex, oliver, tomater och Naxosost. Två frukostar som var så långt från de vi vanligtvis brukar äta.

Vi stannade en timme och pratade med Panos och Rena. De hade mycket att berätta. Att det var mycket folk på Naxos hade vi sett med egna ögon, nu fick vi veta att det aldrig tidigare varit så många turister på Naxos som nu. Crazy month, sa Panos hela tiden. Pensionatägarna hade bråda dagar, folk betalade nästan vad som helst för ett rum. Två av deras gäster skulle till Mykonos, Rena ringde 15 olika ställen innan hon fick napp. Pris: 200 € per natt. Ändå sa de ja!



Sedan gick vi en runda längs hamnpromenaden. Så mycket folk har vi aldrig tidigare sett på Naxos. Det var människor precis överallt. Vi hittade inte ens någonstans att sitta när vi väntade på båten. Camilla fann ett träd som hon kunde vila i. (Se bild ovan) Aldrig mer att vi åker till Naxos under högsäsong.”

Jag skrev ovanstående för tio år sedan, och vi har sedan dess aldrig rest under högsäsong. Ett löfte är ett löfte.

Alla kan inte välja när man kan resa, men ni som kan välja säsong: undviker ni också att resa under högsäsong, eller gillar ni det?
Svara med citat