Visa ett inlägg
  #18  
Gammal 2019-07-08, 09:36
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Dyrt på Mykonos!

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag har varit på Mykonos 5 gånger (kanske 6). Som sagt, första gången 1978 och jag/vi gillade ön så mycket att vi återvände till Mykonos ett par gånger på 80-talet och då med tillökning (barn). Fortfarande toppen och det var på den tid då hamnen låg mitt i stan, den nya hamnen 2 km bort hade ännu inte byggts. Sedan återvände vi med ännu större familj i slutet av 90-talet (kanske i början av 2000-talet) och det var något som inte längre stämde. Så, vi slutade att åka till Mykonos. MEN, varje gång jag/vi var på Mykonos missade jag Delos, jag som är mycket intresserad av arkeologi och grekisk historia. Så, jag var tvungen att åka tillbaka till Mykonos för att besöka Delos (det finns båtutflykt till Delos från Naxos, Paros och Syros, men man stannar alldeles för kort tid på Delos). Med hjälp av tidtabeller försökte jag planera så att jag inte skulle behöva övernatta på Mykonos, men det gick inte. Det blev visserligen en hel dag på Delos men dessvärre 1 natt på Mykonos (det var i början av oktober 2013). Det var oktober men det var fruktansvärt mycket folk, Mykonos City var fullproppad med folk, det fanns 4 eller 5 kryssningsfartyg som guppade utanför hamnen så jag uppskattade att det borde nog finnas c.a. 10 000 personer på Mykonos, bara från båtarna. Förutom Delos finns det numera (fanns då när jag var där oktober 2013) andra utflykter för day-trippers, t ex bussresor till olika punkter/attraktioner på ön. Hur som helst, det jag inte längre gillar på Mykonos är:
1. Prisnivån, både på logi och på mat.
2. För mycket folk, det var trots allt början på oktober.

I övrigt nr.1: Mina smaklökar är (lyckligtvis) inte så avancerade för att detektera en grekisk sallad komponerad av en "stjärnkock", och som kostar 10, 20...100 €. Det finns goda och mindre goda imam och briam, det klarar mina smaklökar av att detektera. Men en imam/briam för 100€ lagad av en "stjärnkock" klarar inte mina smaklökar av att se skillnad jämförd med en imam/briam för 6-8 €.
I övrigt nr.2: länken i början av denna tråd handlar inte om drabbade svenskar på Mykonos, deltagarna i diskussionsforum i länken är vad jag kan se inte svenskar heller.
I övrigt nr. 3: väldigt givande och läsa inläggen i forumet, mest för de olika roller som spelas i olika sammanhang och för olika ändamål och det berikar tillvaron. Det finns badboys/badgirls, goodboys/goodgirls, det finns "the tolerants", "neutrals", "cyniker", och t o m prästen som sansad pratar till sin församlingen och uppmanar till Love, Peace and Understanding.
När jag nämnde stjärnkockar, så menade jag att den grekiska salladen kostar 8 euro och inte 5. Ni alla hakar upp er på ställena där en sallad kostar 100 euro, vilket inte är många. Det är ställen som de flesta som åker till Mykonos aldrig skulle vilja och aldrig skulle ha råd att gå till. Alla vet vilka som går dit, de som vill visa sin rikedom och sin status. Det var jag själv som nämnde dessa ställen och att de har helt ologiska priser. Men om ni vill gå runt och säga att en sallad kostar 100 euro på Mykonos och ni tycker det låter som rätt information, så kör på. Det är som någon sa här i tråden, att det låter som vissa ställen på Stureplan. Då ska man väl undvika hela Stockholm då, eftersom priserna är så höga på Stureplan?

För övrigt så är rätt årstid att åka till Mykonos maj och juni. Vi brukade ofta åka i juni, jättelugnt och vissa stränder är helt tomma. Priserna är också lägre. Som med alla öar, så är också årstiden avgörande för hur höga priserna är. August är helt klart dyrast, det ska man undvika till varje pris, det är då grekerna har semester. Juni är mycket billigare, då kan man hitta fina hotell på Mykonos till logiska priser.

Sen som du säger har kryssningsfartygen verkligen ställt till det de senaste åren, och är ett problem i sig, då denna typ av turism har ökat markant och problemet är att alla turister kommer på en gång och bombarderar ön, från att ha varit rätt lugnt fylls ön och blir fullproppad. Många mindre öar har uttryckt sin oro för att de inte klarar av denna mängd, dessvärre vet jag inte om man infört några restriktioner för detta än, det kanske någon annan här kan svara på. Om man befinner sig på en liten ö samtidigt som stora kryssningsfartyg kan upplevelsen helt förstöras.

Jag kan säga så här, jag är inte så gammal att jag kunde uppleva Mykonos på 80 och 90 talet. Men jag förstår att det var en väldigt lugn ö. Sen kom the golden years då pengar spenderades hit och dit och grekerna bombarderade Mykonos varje år med festande och show off-ande. Nu när pengarna tryter för många greker och de fått ett helt annat ekonomiskt tänk, så har Mykonos blivit mycket lugnare igen på senare år! Inte så många greker utan många italienare och folk från andra länder. Förra gången jag var där var kanske 2015 och jag kände inte igen mig, kolugnt och inte en enda grek i sikte, alla som jobbade där trodde att vi var från Italien. Så jag skulle säga att Mykonos är mycket bättre nu. Skulle gärna åka dit någon gång i juni igen.

Sedan återigen, mitt problem är inte att vad folk tycker om Mykonos, som kan nånting om Mykonos. Grekerna själva är ju väldigt tudelade när det kommer till Mykonos. Vissa älskar det, vissa hatar det, vissa tycker bara den är rätt skön som festö och har ganska roliga minnen därifrån. Mitt problem är att folk åker dit utan nån som helst research innan, och tror att Mykonos ska vara som Kreta eller Kos. De känner uppenbarligen inte till priserna och tror att de blir lurade när de får betala mycket för nåt, när de i själva verket satt sig på den trendigaste beachbaren eller restaurangen där ryssen bredvid precis lagt ut 10000 euro på en champagneflaska. Dels verkar många inte kunna läsa av ställen, dels verkar många inte läsa på innan. Det är ju så lätt att bara fråga på hotellet också, vilka ställen man ska undvika om man nu inte vill betala mycket pengar eller bli "lurad". Man kan också läsa på om själva ön innan man åker, så är problemet löst och man åker till en annan ö istället.

Jag är rätt enkel av mig egentligen, men jag tycker fortfarande att Mykonos är den vackraste ön jag varit på, efter Santorini. Det jag helt enkelt brukade göra då jag var yngre och brukade åka dit, var att inte gå på så många restauranger. Jag käkade souvlaki och crepes, och lade mig på sanden med min handduk istället för att ta en dyr solstol, när jag inte hade tillräckligt med pengar. Funkade alldeles utmärkt. Nu när man är äldre så kanske man vill vara mer bekväm, men det jag menar är att allt går att lösa. Man måste ju inte ta den där salladen för 100 euro, om man inte vill.
Svara med citat