Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2017-03-28, 22:00
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 351
Standard Sv: Ännu ett liv av Theodor Kallifatides

Ett litet smakprov ur Kallifatides senaste:

"Var det ännu möjligt för mig att organisera mina dagar kring en text? Jag sov och vaknade med den när det begav sig. Mina hjältinnor var mig nära och mina hjältar som låg intill dem fick stå ut med mitt hån eller avsky, om de var fega eller grymma.
Mina hjältinnor väckte en gränslös nyfikenhet och lust. De gick framför mig eller arm i arm med mig, de kom mot mig arga eller leende, de satt mittemot mig med korslagda ben eller fnissade bakom min rygg.
Jag visste hur de var klädda, vad de läste, vad de tyckte om hos en man eller hos en kvinna, när de förälskade sig och när de öppnade sin famn för första gången.
Det hände att jag blev kär i någon av dem och svartsjukan härjade. Intensiva förhör gång på gång. Vad sa du till honom och vad sa han? Var har du varit? Kallar du detta hångel för dans? Vad tänker du på? Jag ringde och du svarade inte. Och liknande.
Min hustru frågade mig ibland om kvällarna:
"Vad har du gjort idag?"
"Jag var med en annan kvinna".

Hon skrattade gott. Men det var sant. Jag var med Elena från Med sina läppars svalka i Australien eller med Timandra i Athen för tvåtusenfemhundra år sedan eller någon annanstans med någon annan.
Svara med citat