Visa ett inlägg
  #27  
Gammal 2011-06-05, 00:02
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Tror att det är lättare när man bor på turistöar Kikh att få jobb, men bor man i en storstad på fastlandet är det nog värre. Gubben min är i byggbranchen med ett litet eget företag, och när alla håller i sina små slantar spenderar de inte pengar på just såna jobb. Det viktiga nu är ju att ha sina pengar till mat på bordet.

Skönt å höra att det har gått bra för dig, även om du oxå har kämpat hårt för brödfödan. Men har inte du rätt till IKA när det gäller tandläkaren.

Tack för tummarna, kan behövas
Även min svärfar är egen företagare i byggbranchen och har gått mer eller mindre arbetslös sen i höstas. Det finns helt enkelt för många byggföretag att välja på i lågkonjuktur och greken håller sina vänner om ryggen.

Min sambo servitören tjänar trots allt rätt hyfsat, men han är svårartat bortskämd med dricks och lön, sedan sin tid under guldåren i Chanias hamn, och klagar dagligen. Att det var hans egen idé att lämna "guldkon" har han helt glömt av...

Klart jag har rätt till IKA, men jag vill hellre gå till en svenskskolad och svenskspråkig privat tandläkare med min avbitna tand. Och så länge den bara plågar mig mentalt hinner jag spara till utgiften. Nu är det jag som är lite bortskämd, men det är jag beredd att arbeta för.


//Kikh