Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2021-10-16, 17:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Gör aldrig så ......!

Det finns några produkter som sällan saknas i vårt kylskåp. T ex fetaost, yoghurt, svarta oliver, olivolja, vitlök mm.

Då och då drabbas jag av "grekmatsabstinens". Tack och lov är min kära också ganska glad i grekisk mat. Men hon har vissa förnuftiga spärrar (men inte den här gången..)

Vi äter ganska ofta "grekiskt". Inte särskilt avancerat. Det som krävs är greksallad, tzatsiki, fetaost och lite kycklingben e dyl och en skvätt retsina/rödtjut och/eller ouzo att skölja ned med.

Häromdagen fick jag ett sådant anfall. Fram med gurka, tomat, rödlök och olja till salladen. Det är alltid jag som gör tzatsikin i familjen. Gurkan revs i riklig mängd och blev beströdd med salt för att rinna av bra. Så skulle jag i kylskåpet ta ut hinken med Turkisk Youghurt (ja förlåt, jag vet att det är som att svära i kyrkan här, men .... den är faktiskt bäst i både smak och konsistens tycker jag) och konstaterar att det finns ingen youghurt. KRIS! Ingen youghurt .... ingen tzatsiki!!! Resten kan jag vara utan, men inte tzatsiki!!!!

Prova med creme fraiche istället sa min kära som uppfattade min panik. Jag gjorde så .......

....... och för att göra en lång historia lite mindre lång så säger jag bara .......

Gör aldrig så!!!!!! Det är faktiskt bättre (tro det eller ej!) att vara utan tzatsiki.

Masse
Svara med citat