Visa ett inlägg
  #63  
Gammal 2009-09-27, 20:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Fast det är väl knappast medierna som ser influensan som en pandemi utan de berörda ländernas smittskyddsmyndigheter?

Ur ett samhällsperspektiv är den ju ett hot eftersom beräkningar - som inte medierna gör, utan smittskyddsmyndigheterna - visar att så många riskerar drabbas.

I Sverige har man ju pratat om 40 procent av befolkningen - det finns inte många samhällsfunktioner som klarar ett sådant personalbortfall utan att det får allvarliga konsekvenser.

Jag tycker att det lite egocentriskt att, som många svenskar tycks göra, bara utgå från sig själv och säga "jag är minsann inte rädd för lite influensa, det dör jättemånga varje år av den vanliga flunsan och jag tänker inte vaccinera mig".

Ur ett samhällsperspektiv ÄR det här allvarligt. Och av solidaritet med folk i riskgrupperna är det också en självklarhet att man bör vaccinera sig.

Dessutom, de som dör av vanlig influensa är gamla och svaga, de som dör av den här är unga. Det finns ingen anledning att inte ha respekt för den nya influensan.
Svara med citat