Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2008-07-18, 08:04
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Klä upp sig för att "sitta taverna", som du beskrev det Hasse, ger jag inte mycket för. T-shirt av något slag + shorts är det ultimata och skönaste. Lägg därtill ett par sandaler istället för flippflopp-tofflor. Klart man kan byta ut t-shirten mot en skjorta, men ser då ingen anledning att byta plagg om benen. Skulle aldrig använda annat än shorts i Grekland under sommaren, när man som sagt reser dit. Något som mer eller mindre alltid uppskattas mer än att man är välklädd, är en fotbollströja. Grekisk eller svensk eller annan, kvittar. Sällan man får så mycket kommentarer. Dessa ökar ju självklart om tröjan ÄR grekisk förstås. Fick b.la smeknamnet "My little PAO-darling" av en herre i 40-50års åldern som ägde en taverna vi gick till ett par gånger för två år sen. Fick även, pga en av mina PAO-tröjor, kontakt med en kille i en bar på Samos. (Han var f.ö Olympiakos supporter, vilket man såg på hans tröja då.) Gick förbi med PAO-tröja ena kvällen, vilket han såg (förstås). Fick ett rop att vi inte skulle vinna ligan iår heller minsann. Ett antal gäster tittade lite överraskat på honom efter han ropat ut mot en förbipasserande på gatan. Jag blev inte mindre överraskad, men ropade givetvis tillbaka i försvar. Resterande delen av veckans kvällar antingen log eller ropade han något åt mig, speciellt när min Blåvita matchtröja från IFK Göteborg var på. "Not best in Sweden at the moment" osv. Underbart att många greker känner till mediokra Allsvenska lag som i jämfört med deras egna är små smulor.

Jag som avgudar fotboll bär på en vecka fotbollströja ett antal kvällar när vi går ut för att äta. Alltid glada miner som sagt, oavsett om tröjan gillas eller inte. Går alltid att tjafsa lite annars, mer än gärna. Tur att grekerna är ett fotbollstokigt folk alltså! Om det inte blir fotbollströja blir'e någon lite finare t-shirt eller skjorta, till SHORTS.

Kul tråd btw!
Svara med citat