Visa ett inlägg
  #15  
Gammal 2020-12-19, 07:14
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Vindkraftsparker i Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vet inte vad de har provat eller inte. Men jag vet att lokalbefolkningen på nämnda öar förkrossade, det tror att turismen dör om detta blir allvar. Vi pratar alltså om enorma vindparker.
De här planerna har funnits ganska länge nu, och det är viktigt att inse att det här inte i första hand handlar om att förse Grekland med elektricitet, det handlar om att förse Europa med elektricitet. Det är en del av den stora krisuppgörelsen efter kraschen 2008 och planen är att man ska bli ”Europas generator”, dvs förse en stor del av Europa med elektricitet. Därav den enorma storleken på vindturbinerna och det massiva antalet på i stort sett alla Grekiska öar.

Jag pratade lite med några vänner på Amorgos om det här förra sommaren, och de har inget emot att det byggs vindkraftverk för att försörja ön med elektricitet, tvärt om. Problemet är att istället för kanske två stora vindturbiner så planeras det nu för 73 gigantiska sådana, man täcker hela ön med enorma vindkraftverk.

Det lokala motståndet mot de här planerna har börjat växa, vilket känns hoppingivande. Fast å andra sidan så smög ju den grekiska regeringen ju igenom en lagändring i våras, under den värsta coronakrisen, som innebär att de lokala kommunerna och parlamenten inte längre har någon vetorätt i den här frågan samt att de kan bygga vindkraftverk även i naturskyddade områden. Det blev givetvis protester, men de syntes eller hördes inte särskilt mycket i media.

Samtidigt minns jag att det för ett par år sedan var en Grekisk minister som hävdade att att man man ville hårdexploatera övärlden för att i framtiden bli ”Europas Miami”. Så om tio till femton år, kommer jag då att vilja ligga och slöa i en vilstol på den överfulla Levros stranden i Eagiali och njuta av utsikten över tjugo gigantiska vindturbiner som snurrar uppe i bergen vid Krikelos?

/ LG
Svara med citat