Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2011-06-21, 20:03
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Det händer...hela tiden!

På en av mina promenader i april tog jag några bilder och här är två av dem:

Snö på berget fortfarande.

Här jobbar man för fullt för att få beachen fin till påsk inför turistsäsongen. Nu är det inte samma känsla att gå utmed stranden längre och jag kommer nog inte at ta sådana promenader förrän solstolarna är väck.

..osså en majbild:
Här sitter jag på restaurang Alkis och njuter av greklandskänslan.

Jag har träffat många under den här tiden från april tills nu. Både nya bekantskaper och vänner sedan tidigare. Inte har det varit såååå mycket att jag inte hunnit skriva, utan skrivlusten och författarinspirationen har lyst med sin frånvaro. Nu ska jag försöka komma ihåg vad jag tänkt, sagt och gjort under de sista 3 månaderna, men troligtvis har jag glömt väldigt mycket. Kan tänkas att det blir mest bilder, men jag har periodvis inte tagit så många sådana heller.

Ja det här var ju början på det som är en del av orsaken till att jag dröjt med att skriva.
Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Ja Ingegerd, det ska bli jättekul när du kommer ner...och Kristina...nu på lördag, jag ser mycket fram mot det och allt kul som väntar oss. Jag ser också fram mot alla jag vet att jag kommer att få träffa i vår o sommar!
Kristina ja! Hon bor i huset bredvid mig och är här en stor del av året - april-juni och augusti-december....kan variera. Hon har bott i Grekland i närmare 40 år och har 3 söner med en grekisk man, 2 av sönerna bor på Kreta och en på fastlandet och hon är änka sedan flera år tillbaka. Vi har verkligen haft kul och träffas så gott som dagligen, jättekul att ha en kompis som bor så nära. Ett stamhak har vi också som ligger 100 meter från våra hus. "Sotos" heter haket, liksom ägaren. Han är glad och trevlig och haket är välbesökt av skandinaver. Många av dem har vi pratat med och några återkommer år efter år, så vi lär träffa dem igen. Genom Kristina har jag träffat mycket folk, ex hennes söner med fruar och kompisar till dom och till Kristina.

Jag har hunnit fylla år också och då bjöd jag mina vänner på middag på Sotos. Av underbara Sotos och hans fru fick jag en mastodontstor bukett med liljor....Jag blev verkligen paff!


IngegerdN, som jag träffat ett antal gånger nu sedan oktober o feb-mars, kom ner igen i april-maj och tillbaka igen i maj-juni i 4 veckor efter bara 2 veckor i Sverige...en sann pendlare som har minst 2 resor kvar till Kreta i år

Fler trevliga Kalimeror jag har träffat är Abi, Ivi och MonkanS o Ovett, som alla hade bl.a. kaffe med sig till mig. Tack alla snälla!
Ivi bjöd med mig på en utflykt till några byar som heter Maroula, antika Elefthema och Arkadiklostret. Maroula var fantastiskt vackert och Arkadiklostret var intressant liksom antika Elefthema som man håller på att gräva fram, tack Päivi och Lasse för den byturen.
Maroula. Sägs vara en av de äldsta bäst bevarade byn på Kreta.

Maroula. Fick santorinikänsla av den vyn.

1866 sprängde 900 kvinnor, barn och män sig själv i luften inne i krutförrådet i Arkadi Klostret, för att slippa undan turkarnas styre.


Några väldigt trevliga ungdomar har jag också träffat, av dem finns 2 på Kalimera, Ronja och Martinifk som båda är här nere och jobbar i sommar.

Det i särklass käraste besöket hitills är min son som jag inte sett på ett helt år som kom ner till mig en vecka för 700 kr och bodde hos mig! Det var sååå kul att se honom, prata med honom, umgås med honom. Han trivdes som fisken i vattnet med mig o Kristina och hennes söner. Han sa mellan skrattanfallen om mig o Kristina att vårt "tugg" inte är ett dugg "bättre" än hans pappa o hans kompisar, bra att att han lärde sig nu att det inte är nån skillnad på pappor o mammor!
Nästa besök är lika underbart! Min äldsta dotter, svärson och 3 barnbarn kommer den 30 juni och stannar 2 veckor, de ska bo på Lefkoniko 300 m från mitt hus, så jag misstänker att det blir ett hopp i skrivandet igen.

JAG HAR BADAT! En gång! Tillsammans med Kristina o hennes söner har jag varit på 2 badutflykter till den härliga badstranden i Episkopi som ligger 1,5 mil utanför Rethymno, mot Chania. En av gångerna...när också min son var med...åkte vi upp till Argyroupoli med vattenfallen och åt en god middag. Det är verkligen vackert där. Skuggigt och med porlande vatten överallt...en rofylld oas! Dit vill jag gärna åka fler gånger.
Bilder från Episkopi








Argyroupoli





Den här bilden har min son tagit.



Vädret i april fram till nu har varit väldigt skiftande. Jag tycker inte det är längesedan jag o Kristina satt på Sotos i fleecekläder, så sent som i början på maj faktiskt! Vädret just nu är väldigt skönt, det håller sig under 32 grader och min södervända lägenhet är faktiskt sval vilket är en glad överraskning. Solen når aldrig in i lägenheten, beroende på att den ligger på bottenvåningen, inte ens balkongen ligger helt och hållet i sol och bara mellan halv 12 och halv 5. Jag har köpt en golvfläkt och hoppas jag slipper köpa någon AC när tempen når 40 grader. På tal om balkongen! Jag har fått ett parasoll...av min hyresvärdinna! Och jag har köpt en Bouganvilla och 2 spaljéer för att få insynsskydd och något för växterna att klänga i.

Det är svårt att komma ihåg allt när man varit så slö på att skriva som jag har varit sedan sist...hmm..och om man har teflonminne....så nu lägger jag ut detta annars blir det aldrig av!

Yanna - på väg till Sotos
Svara med citat