Visa ett inlägg
  #18  
Gammal 2011-07-27, 16:00
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Har en tendens att acceptera husets vin om jag tycker att stället verkar trevligt, inställningen betyder så mycket för smaken.
Under hettan nu smakar det vita lokala vinet friskt efter solnedgången (men tänk på att dricka mycket vatten hela dagen), på en favorittaverna finns ett lite citrus- och mineralbetonat och nästan sött, som är likadant varje dag, men som redan antytts så passar inte de moderna vinbegreppen in här:
Smaken är någonting annat. Ve och fasa, jag har faktiskt glömt vad ett vanligt glas rött betyder för den grekiska vintraditionen. Den har en djupare rot.

Som "Lissi" sade så kan ett husets vin variera i smaken från dag till dag. På ett mezepoleio fick jag vid första besöket ett ljuvlig milt rött vin med dragning åt körsbär, men nästa dag var det dragning åt "eau-de-vie", inte dumt det heller, och tyvärr insåg jag att det skulle vara ofint att fråga vart det goda vinet tog vägen

Men jag fortsatte att gå där och en dag smakade det gott igen.

Att framstå som vinkännare och fråga vad det finns för vin är inte bra om man vill slippa att se sura miner.
Å andra sidan att tycka om en plats ett ställe leder till rikare smakuppleveser

/Stefan, Chania

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-07-27 klockan 16:35. Anledning: fel
Svara med citat