Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2010-03-01, 22:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: En resa norrut

Jag skulle kunna skriva mycket om detta, men norra Sverige är stort så det beror så mycket på hur långt norrut ni har tänkt åka och hur lång tid ni har på er.

Jag tycker i alla fall att man absolut ska åka till fjällen när man åker norrut, trots att det är långt. Enklast och mäktigast är det att åka Rallarvägen, alltså vägen mellan Kiruna och Narvik. Stanna till exempel några dagar i Abisko fjällstation och upplev fjällen därifrån. Om ni väljer att göra så kan jag ge flera tips senare, de trakterna är som mitt andra hem.

På vägen dit - eller därifrån - ska ni absolut inte missa Storforsen i Piteälven. Det är en av Sveriges mest fantastiska platser. Kom gärna förbi hos mig i Älvsbyn så följer jag med. Jag har varit där hundratals gånger (fyra gånger med kalimeror), men får aldrig nog.

Tornedalen är mycket vacker. Ett alternativ är att ta den vägen antingen när ni åker norrut eller tillbaka igen. Mina kalimeravänner från Skåne gjorde precis den turen för några år sedan. På vägen upp besökte de Ostriket (Västebottensostmuseet) i Burträsk och åkte linbanan i Mensträsk. Sedan kom de hit, vi var till Storforsen, de åkte vidare till Boden, Luleå, Haparanda och norrut längs Tornedalen, gick till treriksröset, fortsatte norrut och västerut i Norge (jag minns inte hur långt) och kom in i Sverige igen vid Riksgränsen. De stannade i Abisko någon dag och fortsatte sedan inlandsvägen söderut med vissa avstickare, bland annat till Kvikkjokk. Längs inlandsvägen passerar man Kiruna, Gällivare, Jokkmokk och Arvidsjaur. Det finns vackra och intressanta platser hela vägen och många möjligheter till upplevelser.

Detta är ett tips på resrutt. Har ni gott om tid så åk längre norrut i Norge och/eller till Lofoten. Det är fantastiskt vackert. Men dyrt och tar tid.

Det finns mycket mer att säga, så när ni har bestämt ungefär vilken resväg ni ska ta, kan jag ge fler förslag.
Svara med citat