Ämne: Till slut
Visa ett inlägg
  #49  
Gammal 2011-08-24, 22:57
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Till slut

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg

Men vad som främst har förmedlats i massmedia är väl andra uppenbara missförhållanden i det grekiska samhället som inte går att bortse ifrån. Det handlar om skattesmitarkultur, korruption, nepotism mm. Företeelser som finns på alla nivåer och därmed alla greker har ett ansvar att rätta till.
Lägg därtill en överdimensionerad offentlig sektor där det dessutom förekommer de mest underliga förmåner och pensionsvillkor som utarmar ekonomi och välfärd. Om detta tror jag rapporteringen varit hyfsat seriös och de problemen går inte att blunda för.

Lars
Ja det var kanske just inte det som jag tankte pa, utan syftade nog mer pa det populara amnet om hur manga och konstiga bidrag som man far i Grekland och hur tidigt alla gar i pension etc. Det som jag stor mig pa mest ar inte att de tar upp de har sakerna, men att jag manga ganger upptackt att de ger felaktig fakta och att de overdriver sa in i norden. Sanningen ar den att ja, det ges manga bidrag och konstiga bidrag i offentlig sektor. Ja, det ar manga som gar tidigt i pension. Ja greker far 13 manadsloner. Men det ingen skriver ar att:
1) Det finns loner som bestar nastan enbart av bidrag. Dvs utan bidrag sa blir det ingenting over. Darfor i slutandan sa spelar det enligt mig kanske inte sa stor roll vad de kallas for (daligt system men men..).
2) Med sa liten lon som de flesta grekerna far (grundlonen ligger pa runt 700 Euro) sa skulle de inte klara sig utan sin 13:e manadslon. Sa det ar dumt tycker jag att hanga upp sig pa hur manga ganger om aret nan far betalt, det viktiga ar val hur mycket man far betalt sammanlagt?
3) ALLA GREKER JOBBAR INTE I OFFENTLIG SEKTOR! I privata sektorn ar sakerna helt annorlunda, forhallandena ar mycket daliga, dar har man inga formaner och jobbar valdigt mycket. Men tyvarr far de ocksa ta skit av alla nu, aven fast de jobbar hart.

Men ar det nan journalist som bemodar sig med att skriva detta?
Svara med citat