Ämne: Foto-tips?
Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2007-12-11, 13:17
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Foto-tips?

Vad är en bra bild? Detta är mycket individuellt. Många nöjer sig med "familjebilder" medan andrar söker efter "proffsbilder". Fotograferar själv mycket och anser att varje tillfälle ställer sina krav. Ibland kan en "dålig" bild räddas av litet efterarbete i datorn och många gånger är det exempelvis litet bättre studs dvs kanske ljusjusteringar som behövs eller litet bättre kontrast. Detta varierar givetsvis från bild till bild.
Eftersom jag själv fotograferar i "Råformat" har jag större möjlighet att redigera bilderna än om jag använt Jpeg.
När det gäller minneskort har jag med mig minneskort med totalt 5 GB minne vilket räcker till ca 900 bilder. Detta låter mycket men eftersom jag dels gör album och dels bildspel är det bra att ha många bilder att välja på. Visst tar det tid att gå igenom bilderna men det är bättre att ha några att välja på än att sakna några.
Då det gäller fotograferingsdelen vet jag att många studioeförbund har kurser i detta ämne. Är själv kursledare i digital fotografering här nere på Österlen. Kolla upp med studieförbunden i Din närhet.
Lycka till
Chras
Svara med citat