Visa ett inlägg
  #23  
Gammal 2015-01-14, 00:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Haris Alexiou till Uppsala 25 april

Hej Ariadne,
Kul att så många (förutom Xaris Aleaxiou då förstås) ska besöka min stad.
Vad för typ av restaurang är du intresserad av och hur länge ska du stanna?
Generellt kan sägas att den äldre delen av Uppsala (på andra sidan ån från centralstationen sett) är den mysigare delen. Där hittar du Domkyrkan, slottet, universitetet m.m. Om du är intresserad av blommor och natur så är Botaniska Trädgården (har många intressanta växter inne i växthuset så tidigt på året) ett hett tips. Även Linneträdgården är fin men så tidigt på året är det kanske inte så mycket att se där.
Och så förstås Gamla Uppsala (nås enkelt med buss från centrum).
Mitt emot UKK rakt över Vaksalagatan ligger det en mysig pub (serverar även smårätter) som heter Tilltugg. För fisk och skaldjur rekommenderar jag Hambergs Fisk.
Ska du stanna flera kvällar så kan jag rekommendera Katalin (brukar ha många bra artister) och Pub 19 eller ännu hellre, Bistro Hijazz som är supermysiga. Promenad längs med ån från Stadsparken och genom stan är fint. Saluhallen (granne med Upplandsmuseet) är också kul att kolla/shoppa i.
Alla dessa platser (förutom Gamla Uppsala) ligger nära själva stadskärnan och är enkla att promenera till på högst fem-tio minuter från Stora Torget. Botaniska Trädgården ligger nedanför slottet så den tar lite längre stund att ta sig till. Men om du ska besöka slottet så ligger den nära.
Fråga gärna mer om det är något du undrar.

Senast redigerad av Thira den 2015-01-14 klockan 00:58.
Svara med citat