Visa ett inlägg
  #68  
Gammal 2005-10-07, 12:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
För mig har det här övergått i en intressant diskussion om bilder generellt och är inget som på nåt vis kritiserar eller hotar Kalimeras fototävling. För mig är det bara intressant att jämföra perspektiv.
Ja det är en mycket intressant diskussion, men den försvåras avsevärt av den ju faktiskt ursprungligen handlade om reglerna för fototävlingen, men för länge sedan har lämnat relevanta utgångspunkter för de reglerna.

Detta tror i alla fall jag beror på det PO säger: alla menar inte samma sak mer "manipulation", "bildredigering" och tydligen inte heller med "verkligheten". Inte heller ser alla på fotograferandet på samma sätt. När blir bilden en färdig bild? Det är en fråga som det finns flera svar på, till stor del beroende på svararens egen kunskap.

Med så skilda utgångslägen är det svårt att komma till en gemensam syn på saken, men självklart måsta alla som är med i tävlingen följa arrangörens regler. Och där har ju Janne svarat tydligt: man får förminska, omformatera, beskära, sätta autokontrast och skärpa. Men man får inte förändra motivet.

Kan man inte acceptera de reglerna får man avstå från att vara med i tävlingen.
Svara med citat