Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2015-05-29, 09:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Farligt att cykla?

Av öarna du nämner har jag besökt Poros och Egina. Poros var för ganska längesedan och då upplevde jag ingen särskilt intensiv trafik.

Egina är "hemma" i Grekland för oss med många besök. Vi åker alltid moppe när vi är i Grekland, så egen erfarenhet av cyklar där har jag inte. Men det generella intrycket på öarna i allmänhet är att biltrafiken är mycket hänsynsfull och rädd om mopedister, och det torde väl komma även cyklister till del.

Trafiken på Egina känns inte särskilt intensiv. Dock är det i Egina stad mera livfullt med mycket moppar och bilar. Under juli och augusti mera intensivt med turister på vägarna. Men ni ska ju åka i slutet av september och då är det lugnare. Men någon oro för trafiken om jag skulle åka cykel på Egina skulle jag inte känna.

Dock skulle jag nog sakna moppens backspeglar som känns värdefulla för att upptäcka omkörande fordon och kunna hålla sig till kanten. Men som sagt bilisterna är i allmänhet försiktiga och avvaktande vid omkörningar. Snabbåkande moppar och motorcyklar kan förekomma men torde höras väl från cykeln.

Trevlig tur!
Masse, som just nu sitter "inregnad" på Skopelos
Svara med citat