Visa ett inlägg
  #18  
Gammal 2010-10-03, 09:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Göran Schildt

Är inne i en mycket stark Göran Schildt-period just nu. Efter att jag läst "Ankarplats Leros" av Camilla Lindberg så bara MÅSTE jag skaffa hans böcker. Lyckligtvis finns antikvariat.
Har nu läst "Dianas Ö" som är mycket bra, rakt-på-sak i stilen vilket ju kan påverka att en del på ön kände sig sårade, i synnerhet om det sen feltolkades, detta reds ju ut i just "Ankarplats Leros". Boken handlar också mycket om det grekiska livet i allmänhet och mycket av det känns aktuellt ännu idag med tanke på den ekonomiska krisen. Också beskrivningen om det politiska livet i Grekland efter andra världskriget är belysande.

Men Neoma, kan det vara boken "Ön som förtärdes av havet" du tänker på? Har just börjat på den och inte hunnit läsa många sidor och är redan alldeles tagen av den. Bland annat berättar han om att han tänkt flytta på kyrkan Hagios Elefterios. Citerar nu direkt från boken : "Jag har erbjudit mig att rädda Hagios Elefterios från den omedelbara förintelsen genom att bekosta kyrkans förflyttning till en tomt strax nedanför vår trädgård". Just längre än så har jag ännu inte kommit i boken, men den verkar alltså mycket intressant. Filosofiskare än "Dianas Ö".
Efter det väntar "I Odysseus kölvatten". Alla andra författare får tillsvidare vänta i bokhyllan.
/Anne
Svara med citat