Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2010-08-05, 15:32
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Göran Schildt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
På den här sidan finns några av de böcker jag känner till. Om du har andra tips - eller om någon annan har - tar jag tacksamt emot det.
Din litteraturlista är ett urbra initiativ. Jag ser att du blandar all slags litteratur och att kokböcker platsar, så därför börjar jag med några sådana som behöver komma ut ur antikvariatens mörka hyllor till greklandsälskande varma kök.
Hará Ljunggren: "Vi lagar grekiskt" (med förord av Theodor Kallifatides och illustrationer av Bertil Kumlien). 1978. Enkel, men genuin, kokbok. Kan nog köpas för en spottstyver.

Björn Peter Behrens och Maggie Vrba: "Mat och vin i Grekland, en resehandbok". 1998. Kan förekomma på andrahandsmarknaden under andra titelnamn, eftersom omslagssidan och försättssidan inte stämmer överens helt. För den som är intresserad av grekiska viner och lokal kokkonst finns här en hel del att hämta. Köpvärd.

Carl Butler: "Carl Butler i grekiska kök, med Cajsa Stenmark och Knut E. Svensson". 1997. Oundgänglig bok, inte minst på grund av fotona. Carl Butler var starkt inspirerad av det grekiska köket, bl a genom många vistelser på Mykonos. Det återspeglas också i hans övriga kokböcker. Böckerna var banbrytande och såldes i massupplagor, alltså lätta att hitta på andrahandsmarknaden.

Så slutligen två enkla häften som går att finna förlagsnya till låg kostnad.
Sarah Maxwell: "Aptitretare från Grekland, 100 läckra och lätta recept".

Anne Wilson: "Grekisk matlagning" Litet, tunt häfte, men faktiskt inte så dum.
Svara med citat