Visa ett inlägg
  #39  
Gammal 2013-05-23, 18:12
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jösses, nu får ni väl ändå kamma er och skippa konspirationsteorierna...

Nej, de enda som har någon större insyn i livsmedelsindustrin är väl de som jobbar i den. Men det finns några saker att tänka på för oss andra och som inte kräver mer än sunt förnuft och lite allmänbildning;

- Det skulle ju bli ohållbart om vissa producenter, oavsett bransch, skulle ha mindre krav på sig än andra vad gäller kontroller, tillsatser etc.

- Och så denna eviga myt om "skeva" gurkor. Nej, det var inte EU som helt plötsligt kom på det, det var odlarna/branschen själva som ville ha ett system för att dela in sina varor i olika klasser. Det är inte, och har aldrig varit, förbjudet att sälja krokiga gurkor. Den som påstår det ljuger.

- Jag tror inte att grekiska odlare/producenter är vare sig mer eller mindre ärliga än i andra länder. Rötägg finns överallt.

- E-nummer! Många tror på fullaste allvar att alla e-nummer innebär en syntetisk och konstgjord tillsats. Nej, många e-nummer avser helt "naturliga" tillsatser som exempelvis askorbinsyra (c-vitamin), gelatin, citronsyra, björksocker, karoten, klorofyll, syre, kväve etc. etc. etc......

- Jag kastar heller inte mat bara för att datumet gått ut, jag luktar eller smakar först. Men det betyder inte att jag tycker att det ska vara fritt fram att producera mat utan någon reglering alls. Och det betyder heller inte att jag är motståndare till lokala producenter som det verkar som att en del insinuerar.

- Alla storföretag har en gång i tiden varit små och lokala. Jo, det är sant...


/kimmen

//Paittas
Svara med citat