Visa ett inlägg
  #35  
Gammal 2013-05-23, 13:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Jag har väldigt olika förväntningar på olivolja som jag inhandlar i butik, som är förpackad i försluten flaska, försedd med etikett märkt Extra Virgin och på den olivolja som jag hittar på bordet på grekiska tavernor i en liten "serveringsflaska" som är öppen, påfyllningsbar och helt omärkt.

Jag inbillar mig inte att den sistnämnda är någon "Extra Virgin Toppkvalitet" utan snarare av enkel lokalproducerat slag som passar utmärkt till den mat som där blir serverad. För mig är det då en upplevelse som jag väljer väl medveten om att det är "omärkt" kvalitet, och som jag upplever som utmärkt. Gud förbjude att man skulle försöka stoppa det.

Om man däremot i butik saluför en vara (olivolja eller annat) med en märkning som inte överensstämmer med innehållet, ja då handlar det om bedrägeri vilket självklart ska beivras.

Har svårt att tro att Grekland med sin nuvarande ekonomiska situation har råd att skaffa sig "olivolje-poliser" som ska ut och kolla upp tavernorna. Folk som ser till att staten får in sina skatter torde vara mera prioriterat. Så till EU-byråkrater som ev. skulle komma på en så galen idé säger jag bara "Lycka till!" , lutar mig tillbaka och fortsätter att längta till nästa taverna-måltid med lokal olivolja.

Masse
Svara med citat