Visa ett inlägg
  #33  
Gammal 2013-05-23, 10:59
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Bra talat Admirala! Du vet var jag står i den frågan.

- Har vi blivit omyndigförklarade av EU?
Jag skrev en kommentar om detta tidigare... Jag har Creme Fraiche i kylen som gick ut i februari. Inget fel på den, och samma sak med vispgrädde från mars...
- Hur kan jag då veta att den är felfri?
- Mycket simpelt!
- Lukta och smaka!

Däremot så är tomaterna inköpta i förrgår på Coop redan mögliga. Salladen är vissen och brunfläckig. Där undrar jag vad de har/gör i butikerna för att hålla grönsakerna fräscha tills vi har inhandlat dem. Sedan blir de dåliga i racerfart! Och all denna plast till förbannelse! Snart är väl potatisarna individuellt packade i plast! Det är säkert bara en tidsfråga! De har ju dessutom legat i jorden vilket är extra snuskigt, sedan har man väl slängt över lite koskit också! Bevare mig så hemskt att vi ska behöva äta sådant...

Nu hoppas jag ni förstår att jag raljerar, men jag kan inte låta bli.
Jag köpte morötter och på påsen stod det att ett oläsligt e-nummer hade blivit tillsatt... i morötter? Nja, fick jag förklarat. Det var något i tvättprocessen som gjorde detta.

Vad ska jag då skriva på burkarna när jag kokar sylt? Innehåller partiklar från luften av okänd härkomst! Kan innehålla spår av jord och växtrester! Plus tillsatt Rörsocker med dess tillsatser! Eventuella spår av diskmedel kan också förekomma då jag inte kokar burkarna!
- Är det nu någon som törs äta av min Hjortronsylt?
- Eller mina rårörda lingon!
Jag äter och tycker att det smakar bra, mina grannar också.

Däremot så blir jag lite fundersam över detta med bröd. En limpa från Skogaholms kan ligga i 3 veckor utan att mögla, medan en som är bakad av Hanséns i Öjebyn knappt håller en vecka. Sug på den karamellen ett tag! Jag är övertygad om att vi stoppar i oss mycket mer skit än det som står på förpackningarna!

Jag vill ha fler lokala marknader även här i Sverige, men det sätter sig matjättarna upp emot. De kallar det osund konkurrens. Jag undrar vad som är mest osunt? Deras sätt mot oss konsumenter och införandet av EMV-produkter. EMV är bara ett sätt att konkurrera med sig själv då alla pengar ändå hamnar i samma kista. Dessutom så tömmer vi Sverige på lokala producenter. Det ska bara finnas Coop, Ica och Axfood på marknaden!

/Ulf
Svara med citat