Visa ett inlägg
  #10  
Gammal 2007-03-18, 10:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Moped på Milos

Citat:
Ursprungligen postat av semlan Visa inlägg
Vet ni om det är någon åldersgräns, mina tjejer kommer vara 16 år.
Hur ser vårt förarbevis ut? Står det på engelska vad det är?
I så fall borde det inte vara något problem, de i vårt resesällskap hade inte med sig sina förra året, men när vi pratade med uthyrarna så hade det varit ok för dem att hyra om de haft förarbeviset med sig. Lätt för dem att säga.... och som sagt, vi hade inte möjlighet att prova.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Tillägg efter att jag läst Jannes inlägg: Förra året sades det ju att det krävs MOPED- eller MOTORCYKELKÖRKORT för att hyra MOPED (max 50cc) även av den som har bilkörkort.
Det var väl det vi aldrig fick någon klarhet i, om det verligen behövdes förarbevis när man har B-körkort, förarbeviset och traktorkort "ingår" ju i B behörigheten, problemet är just att bevisa det vid uthyrningstillfället. I höst vet vi nog helt säkert vad som krävs.
Var inte du i väg sent på hösten? Testade du själv att hyra?



Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
För att få hyra moped i Grekland krävs att man har giltigt A-körkort. Denna regel infördes i september förra året, och således blev sambon och jag nekade att hyra när vi kom till Skopelos i början av samma månad Det fick bli bil istället.
De kräver alltså MC kort?, eller missförsår jag dig, naturligtvis tror jag inte att det du skriver är påhittat, jag tycker att det låter konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Men sedan kan det ju vara så att försäkringsbolaget och polisen inte har samma åsikt.
Kan jämföras med rondellkörning på vissa orter i Sverige. Om det blir en olycka i en rondell så bötfäller polisen den ena medan försäkringsbolaget anser att den andra är vållande.
Mvh Janérik
Hjälp! Vilka orter har avvikande rondellregler

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Enligt det som sades förra året så infördes en nationell regel som enbart gäller utländska medborgare som hyr moped i Grekland. Enligt eu-regler får man alltså köra (egen, lånad eller hyrd) moped medan man enligt denna regel inte får hyra. Försäkringarnas villkor kräver att den nationella regeln följs.

Jag tror inte att eu:s föreskrifter reglerar försäkringsvillkor. Vet du eller någon annan hur det är med det?
Hur kör man med hyrd moped utan att få hyra? Moment 22?

Jag vet inte hur mycket EUs föreskrifter reglerar försäkringsvillkor.

// Hellen
Svara med citat