Visa ett inlägg
  #37  
Gammal 2009-10-03, 21:06
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Jag är sjukpensionär och lever på min make. Utan honom skulle jag också få gå ut och tigga.

Kunde jag välja så skulle jag välja att vara frisk och arbeta. Tyvärr har jag en obotlig sjukdom som gör mig bunden vid hemmet i princip hela dygnet, året om utom de två veckor på året då vi reser.

Vad har du för rätt att dömma Helen, Anna Pernilla och mig? Måla ut oss som känslokalla rika turister?
Det har du inte.

Med detta inlägg avslutar jag mina år här på Kalimera.
Tack för alla trevliga stunder och fint pris i fototävlingen.
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag förstår inte din starka reaktion liselotti, men jag beklagar den verkligen. Jag måste ha rört vid något jag inte hade en aning om.

Mitt inlägg handlade inte alls om hur vi i Sverige har det eller huruvida nån av oss här är känslokalla turister.

Frågorna jag ställde utgick från tankeexperimentet att det är bra att sätta oss själva i samma situation som tiggarna vi möter - för att komma fram till min ståndpunkt att de, liksom vi, skulle välja något annat än tiggeri om alternativet fanns.
Liselotti, jag tycker att du onödigt överreagerade på moderatorns frågor. Hon ville inte varken dig eller annan såra på något sätt. Det är alltid känslosamt att debattera i såna här ämnen som till exempel tiggeri eller fattigdom. Man behöver aldrig ta illa vid av att någon ställer en fråga hur skulle du (du = vem som helst) göra om du var i den eller den här situationen. Straffa inte dig själv genom att lämna så fint forum. Du är välkommen tillbaka, tycker jag. Moderatorn har redan beklagat och förklarat varför hon ställde sådana frågor. Tycker du att det är svårt att debattera i vissa ämnen, låt bli att ge dig i en sådan diskussion där du tar illa vid och välj ämnen som gör dig glada. Befinner man sig själv i en svår ekonomisk situation, var omänskligt behandlad och kränkt av t.ex. Försäkringskassan eller av omänskliga politiska lagar är det lätt att man snabbt känner sig kränkt av någons uttalande som pekar på något som man tror att just det var riktad direkt till mig och det är lätt att det uppstår ett missförstånd.

Enigma
Svara med citat