Visa ett inlägg
  #35  
Gammal 2009-10-03, 13:42
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Nu vet jag inte hur den sociala välfärden fungerar i Grekland, men jag kan berätta vad jag fick veta under min Indienresa i vintras om hur den fungerar där, eller åtminstone i delstaten Goa.

Där finns ingen allmän sjukförsäkring eller pensionssystem som de fattiga kan ta del av. Kan du inte försörja dig själv, är du till 100% HELT beroende av andra människors välvilja om du inte har eget sparkapital. Att fattiga, äldre eller handikappade människor då ser tiggeri som enda utvägen är ju inte alls konstigt.

Vi skänkte pengar till handikappade och äldre tiggare samt till en lokal välgörenhetsorganisation som jag inte kommer ihåg namnet på. Däremot skänkte vi inte till tiggande ensamma, unga mödrar med småbarn. Enligt lokalbefolkningen var flera, inte alla, av dessa kvinnor från andra platser i Indien och åkte till turistområdet Goa för att tigga. Det fanns på många ställen lappar uppsatta som avrådde från att ge pengar till dessa kvinnor. Enligt dessa lappar garanterar nämligen delstaten Goa alla barn fri sjukvård och skola.

/kimmen
Svara med citat