Visa ett inlägg
  #30  
Gammal 2009-10-02, 11:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av nekjam Visa inlägg
Är det ok att dom sitter med sina småbarn (en del säkert 3 år ) sovandes i famnen? Jag menar för myndigheterna? Och är det den inhemska befolkningen?
Det är klart att det inte är okej, inte ur en mänsklig synvinkel. Och om barnen är drogade är det fasansfullt.

I Göteborg, där jag bor, går tiggeriet i vågor i centrum. Polisen och socialtjänsten hanterar det så gott det går men de drar en skarp gräns just vid barn. Barn får inte tigga eller vara med när vuxna tigger. Så här försöker myndigheterna göra något det och de körs inte bara bort, så vitt jag vet försöker man ta dem om hand på något vettigt sätt.

Om grekiska myndigheter hanterar det på samma sätt ska jag låta vara osagt - men jag tvivlar ärligt talat på det. Tiggarna är ju inte greker.

Det låter som om du vill ha ett konkret råd i de där situationerna och sådana är ju svåra att ge. Men jag är alltid rädd för att den sortens tiggare är de mest utsatta, de som är i klorna på ett syndikat som plockar dem på vartenda öre de får in. Så jag tror inte att mina pengar skulle hjälpa.

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Och i vilket land är romerna inhemska?
Precis. Där är ju problemet. Det har skrivits en hel del om romernas tiggande här i Göteborg, när socialtjänstens representanter då har återgett vad de människor de pratat med har sagt - då har de sagt att tiggeri i Göteborg har framstått som ett bättre alternativ än det det lämnat. Vilket i regel varit just ett plåtskjul i säg Rumänien, förföljelse, hot, trakasserier, inget arbete, inga pengar, ingenting.
Svara med citat