Visa ett inlägg
  #24  
Gammal 2009-10-02, 08:55
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad kan vara mer angeläget än mat att tigga pengar till?

Jag ska inte påstå att jag vet, men det förekom för några år sedan en debatt i Stockholm angående "vissa delar" av tiggeriet i innerstaden. Den debatten handlade till stora delar om ett organiserat tiggeri där narkomaner och alkoholister tiggde för att få pengar till sina respektive missbruk. Några av de personer som jag personligen "drabbades av", hade satt i system att inne i tågvagnar, gå igenom dem och systematiskt stanna till vid varje sittande resenär, tigga i helt andra syften än pengar till mat/alkohol/narkotika. En av dem hade nämligen fått för sig att han skulle åka till samma destination som tåget skulle till, och att han "skramlade pengar till biljetten". Detta förekom av samma person ett antal gånger och han fick en gång ett NEJ av mig på ett sätt som han inte gillade varvid han då skrek "ÄR DU KAXIG OCKSÅ DIN JÄVEL" !!!

Några minuter senare kom en annan "tiggare" in i samma vagn, uppenbarligen en slags "ledare" eftersom det rörde sig om en kollektiv tiggarverksamhet. Denna något äldre än den första, "läste lusen" av hela vagnen, skrikandes hur synd det var om dom, särskilt de kvinnor han kände till som både tiggde och horade, osv. osv. Så där är en variant av tiggeri som kanske inte så många har upplevt, jag kan inte säga att jag blev speciellt mycket mer positivt inställd till fenomenet tiggeri än jag redan var innan. Och jag kan tillägga att jag varken innan eller efteråt har sett den förste mannen på destinationen han påstod att han skulle åka till. Men i Stockholm har jag sett honom flera gånger sen då, i "diverse olika skick".


Hasse
Svara med citat