Visa ett inlägg
  #41  
Gammal 2012-01-04, 01:03
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Tisdagen fortsatte med en tur till Rethymno för att uträtta några ärenden. Kunde inte låta bli att stanna vid Kortiliotisravinen och ta ett foto över "vår" dal. Alltid lika vackert:


I långa backen upp mot Pirgos var det återigen dags för fotostopp:

Kontrasterna mellan de gröna dalarna och de snöklädda bergen är oemotståndlig.


Väl i Rethymno var det bl a dags att återuppta försöken att registrera bilen på mig. Nu är både jag och säljaren här, så en kontroll att damen som hjälper oss är på plats blev en inledande uppgift.

Därefter besök på bankens ATM (bankomat). En tjänsteman som vi haft lite kontakt med stod utanför och rökte (här verkar rökförbud inomhus fungera) och han kände igen mig så vi utbytte sedvanliga hälsningsfraser så här på nyår (Xronia Polla - Episis m m). Stärkt med lite kontanter styrdes kosan ner i gamla stan.

Vandrade runt lite i gamla stan, Arkadiou-Souliou m m. Inte mycket öppet, få turister men en del greker som satt på bl a Gyroshaket på Petychaki. Själv hamnade jag på Stellas Kitchen för en liten lunch. Maten började just bli färdig och de olika rätterna placerades i vattenbaden i disken för alla att se. Ännu lite för tidigt för de vanliga kunderna antar jag, men jag var hungrig så jag valde fläsk i apelsinsås med vinbladsdolmar till. Helt fantastiskt gott.


Avslutade med lite shopping, ett läderbälte hos Leather studio Kanakakis, lite keramik hos Kostas i hans lilla butik Omodamos, och slutligen några Raki-muggar i keramik hos Stavros i hans verkstad inklämd mellan tavernorna på Ethnikis Antistaseos. Avslutade med att passera den gamla hamnen:

Så här års helt öde, knappt några spår av alla tavernor och caféer som här ligger tätt, tätt, under säsong.

Hemfärd, och väl hemma igen kunde vi för första gången på länge njuta av en kaffe på takterrassen i eftermiddagssolen. Efter siesta i soffan var det dags för promenad ner till Sifis som nu åter öppnat efter två dagars ledighet.
Svara med citat