Visa ett inlägg
  #33  
Gammal 2009-06-25, 16:00
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Lite kuriosa: En nybliven mamma som inte passerat 40-dagarsgränsen kallas lichona på grekiska. Att vara lichona är förknippat med massa olika saker, tex så säger man att hon har lättare för att ge andra onda ögat och att hon själv är ganska mottaglig för det.

Över huvud taget är 40-dagars gränsen en viktig gräns i Grekland, ex vis så får man egentligen inte äta kött i 40-dagar dagar efter att en nära släkting dött. Om moderna greker följer detta idag är en helt annan sak.

Jag tror att lichona egentligen var ett påhitt i det lilla jordbrukslandet Grekland för att kvinnorna skulle få en lugn stund innan det var dags att börja arbeta igen.

Man kan gifta sig i en ortodox kyrka även om den ene inte är döpt i den ortodoxa tron, prästen säger dock inte samma saker under vigselakten som han skulle ha gjort om båda var medlemmar i grekiska ortodoxa kyrkan.

I våra trakter är det vanligt att koumbara och koumbaros alltså tärnan och marskalken (som ofta är ett gift eller förlovat par) också blir gudmor och gudfar till något av barnen. Ibland kan man dock ha lovat bort gudföräldraskapet till någon god vän. Men detta väljer man så klart själv. I vår familj döper vi barnen inom familjen, jag är nona - gudmor till min kusin. Jag har nog aldrig varit med om att barn är så gamla som sju år när de döps, vanligare är nog 1-2 år i alla fall i mellersta Grekland. Men klart är att dop är en dyr affär i Grekland så jag förstår varför kanske väntar.

Som så mycket annat i Grekland så tror jag att även detta med att föda barn kommer att förändras. Tänk på att Grekland har haft en hel del att stå i under sin ganska blodiga 1900-tals historia. Bara en enkel sak, vem kunde tro att man i Grekland skulle börja ha hundar inomhus etc etc för 10-20 år sedan? Eller att man nu kan börja ta hem pojk- och flickvänner till mamma och pappa.

Bara under min tid har saker förändrats. Min bästa vän där nere är 33 jag är 31, hon har två äldre systrar som är 3 resp. 6 år äldre än hon är. Den fick knappt gå ut när hon var 16. Hon var gifte sig för att komma hemifrån. Lite lättare blev det för nästa syster. Min kompis har fått gå ut som hon vill utan nämnvärda restriktioner. Saker förändras när världen krymper.

Jag hoppas för kvinnorna i Grekland att förlossningsvården kommer att bli bättre dvs som här eller tom bättre.

Min kompis födde så klart med kejsarsnitt. Totalt dramatiskt var det också. Hon skulle på besök hos gynekologen (privat). Han berättar för henne att barnet har navelsträngen runt halsen (vilket jag tror är lögn - hon ville föda vaginalt men det passade väl inte honom). Allt var därför tvunget att gå snabbt som attans, hennes man inväntades inte utan hon blev med ens rullad till operation. Förstår ni!? Det är galet. Hon var helt ensam! Men jag tror att det kommer att förändras. I takt med att människor blir mer belästa och beresta och vågar ställa krav så blir ju också allt bättre.

Hennes man är en modern grekisk man, han byter blöjor, lagar mat osv osv. Han ville vara med på förlossningen.

Jag var med henne hos läkaren när hon precis fått reda på att hon var gravid. Väl hos läkaren frågade jag honom var jag kunde köpa "Ett barn blev till" till min kompis i present. Han tittade på mig som om jag vore en idiot och sa, "det där är inget för kvinnor från Karditsa, det där kan ni hålla på med i utlandet. Ju mindre man vet desto bättre". Fy vad irriterad jag blev på honom - snacka översittare.

Men som sagt jag känner förändringens vindar blåsa - både på gott och ont.

/xixi
Svara med citat