Visa ett inlägg
  #15  
Gammal 2011-03-08, 14:41
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Karnevalen i Rethymno

Karnevalen.

Programmet för årets kavalkad har varit späckat med aktiviteter. Jag och Ingegerd har dock bara varit med och tittat vid 4 tillfällen. En gång förrförra veckan då vi lyckades fastna på bild i lokalblaskan. Längst ner till höger, Ingegerd i vit jacka och jag sitter till vänster om henne.




Resten av det vi varit med på var fredag kväll, lördag kväll och den stora karnevalen i söndags. Jag har valt ut några få bilder från karnevalen. Det finns en mängd filmklipp på Youtube som är roligare att titta på än mina bilder.
Här ett exempel: http://www.youtube.com/watch?v=h9OGATtob-I men ni kan hitta mer om ni söker på Youtube på "Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι 2011"
Det har regnat mycket den här karnevalsveckan, men just på Karnevalsdagen i söndags var det strålande sol och 18-20 grader, som på beställning!!

Ojojoj vad folk det har varit i Rethymno, nästan alla restauranger har öppnat och det är som sommar i gränderna...smockfullt med folk!!! Grekerna kan verkligen konsten att festa!!! Om det var mycket folk ute på fredag o lördag så går det inte ens att jämföra med hur mycket folk det var på Karnevalsdagen. Jag har aldrig sett så mycket folk i Rethymno som har den näst största karnevalen i Grekland efter Patras. Under värsta turistsäsong var det inte ens hälften så mycket folk. Man bara tappar hakan över hur det festas och det förekommer ingen förstörelse och man ser ingen fylla, även om alla dricker. Vilken glädjefest! Grillarna fanns överallt och det var ofta gratis med både det grillade och vinet. Vi hade egen guide med oss hela söndagen och vi stod och tittade på karnevalen i 3 timmar, fötterna blev dubbelt så stora och man var ganska stelbent efteråt.


Vår trevlige guide
















Med vår guide gick vi sedan till Samaria och åt, efter det gick vi till venetianska hamnen och åt souvlaki och drack öl. Det var släktingar till guiden som hade öppnat sin finrestaurang för kvällen, men någon annan mat än det grillade fanns inte. Det var fler ställen öppna i hamnen och det var KARNEVALSPARTY, Många hade karnevalsdräkter, det var öronbedövande hög musik och många hade tutor och visselpipor.



Efter det skulle vi gå o ta en sängfösare nånstans, men det gick inte att komma fram i centrala gamla stan. Att vi inte kom fram berodde mycket på att man satt upp en gigantisk musikanläggning utanför Jazzcafét som ligger mittemot Loggian. Om det dansades nedanför den eller inte gick inte att se, folkmassan var kompakt. Alla tavernor, barer fik o restauranger som hade öppet var det överfullt på, inte ett bord ledigt nånstans. Till slut hittade vi ett lugnt ställe för nattfösaren - Akri i souliou-gränden, där satt vi länge och njöt av lugnet.


Rena måndag.

I måndags var det som de flesta känner till Rena måndag och vår fantastiske guide bjöd oss på en oförglömlig tur till 2 bergsbyar där man firade dagen. Det har varit en mäktig upplevelse och jag känner mig priviligerad och tacksam att ha fått uppleva detta, både festerna och bilturen över bergen, det är andlöst vackert. Dock såg vi inga andra drakar än 4 stycken vid marinan i Rethymno.
Folk var oerhört trevliga och gästfria. I båda byarna hade vår guide släktingar som hade inviterat honom och oss till festligheterna. Alla generationer var med och festade, allt från den minsta till de allra äldsta.
Den första byn heter Vistagi och ligger i Amaridalen, närheten till berget Ida är mäktigt, på ena sidan om byn tornar berget upp sig och på den andra är dalen, så grön och vacker. Här uppe var luften mycket frisk och lite kyligare, men det var inte kallt heller. I den här byn tog man askmåndag bokstavligt, en tjej gick runt o målade alla med sot i ansiktet. Jag vet inte om man gör så överallt eller om det bara är i bergsbyarna eller andra mindre byar.
Den andra byn heter Patsos och ligger på andra sidan dalen. Här var det både mat och musik med mycket dans. Här tog jag några bilder som får tala för sig själva.







Dagen efter karnevalen tog jag en promis i stan, klockan var halv 12 och inte ett spår av att det varit fest till halva natten, allt var städat och bortplockat...fantastiskt tycker jag!
Svara med citat