Visa ett inlägg
  #19  
Gammal 2019-02-28, 20:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Flygkalkylator för försenade och inställda flyg

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Jag tänkte pröva att begära ersättning för försenat flyg nu efter vår hemresa från Naxos i fredags. Vi hade bokat genomgående biljett med Aegean mellan Naxos-Arlanda via Athen, med 50 minuters transfertid i Athen. Nu blev flyget från Naxos försenat med ca 1,5 timme vilket innebar att vi missade planet Athen -Arlanda.

Vid incheckningen på Naxos fick vi besked om att vi blivit ombokade till en flight med Brittish Airways till Arlanda via London, med ankomst kl 23.35. Skulle egentligen ha landat 16.05 på Arlanda, missade ju då förstås också vårt inrikesflyg i Sverige som skulle ta oss hem på fredagskväll. Så det blev bokning av ny flygresa lördag morgon samt hotellövernattning på Arlanda.

Nu till min fundering! Jag har kollat runt lite på vad som gäller vid försenat flyg och ska pröva begära ersättning hos flygbolaget. Men vilket bolag ska jag egentligen begära ersättning från? Bokningen är gjord via Aegean airlines men den första sträckan Naxos -Athen genomförs av Olympic air och det är ju den flighten som orsakade förseningen. Flygbolaget har väl egentligen fullgjort sin plikt och ordnat med hemtransport, visserligen
8 timmar försenat, men vi drabbades ju av extra kostnader pga missat flyg och en extra hotellnatt.

Är det nån som har erfarenhet av nåt liknande?

Maria
Just detta med att man inte har hela flygresan gjord i samma bokning är ju ett problem som vi som bor ute i landet drabbas av. De biljettsidor som finns hanterar vanligen inte biljetter med mera än en mellanlandning, vi kan alltså inte flyga t.ex. Umeå - Arlanda - "Europeisk flygplats" - Aten och vara säkra på att vi kommer fram. Jag har faktiskt lyckats hitta en gång en sida som man kunde göra en bokning med två stopp och allt på samma biljett. I det fallet så hade det ju blivit deras problem om vi hade missat sista flyget hem. Tyvärr har jag lyckats förtränga vilken sida det var om den nu ens finns kvar längre.
För två år sedan flög vi till Karibien, då hade vi biljett Umeå - Arlanda - Puerto Rico. Många gånger har jag varit lycklig över den biljetten för flyget från Umeå blev en timme försenat vilket egentligen hade gjort att vi hade missat vidare flyg till Puerto Rico. Den biljetten var ju inte helt gratis för 4 personer så det hade svidit lite om vi hade fått köpa ny biljett, dessutom hade de väl bara en flight i veckan. Flyget stod nämligen snällt och väntade på oss innan vi åkte vidare till Puerto Rico.

Mvh Janérik
Svara med citat