Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2019-06-11, 19:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Starta eget i Grekland...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Exakt! Om det hade varit enklare så skull det kanske bli fler företag som exporter, som det är idag är exporten från Grekland tämligen ynklig. Oliver, olivolja, fetaost, ouzo och retsina. Kanske kryddor också, och lite honung och apelsiner. Har jag glömt något?
Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jordbruksprodukter? Glöm det!
Grekland kan inte konkurrera med de gigantiska jordbruksstrukturer som redan finns etablerade i Spanien, Frankrike, Italien, etc. Överproduktion på det mesta, där en betydande del hamnar på soptippar (redan innan det nått oss konsumenter!) eller exporteras till Afrika till mycket låga priser och därmed slår ut afrikansk jordbruk ... och till följd av arbetslöshet, fattigdom och en enorm och tragisk migration … till Europa. Allt detta bekostas av våra skattemedel.
Jag har en nära bekant som jobbar som inköpare inom frukt och grönt till en av de större livsmedelskedjorna i Sverige. Jag frågade honom just om detta med t ex kretensiska apelsiner. Han svarade att de inte går att sälja. Folk köper det inte om det inte är spanska. Eller så ska det stå Jaffa på dem (Israel). Eller Maroc på Clementiner och Chiquita på bananerna. Helt sjukt, men så är det.

/Netwolf
Svara med citat