Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2018-05-18, 19:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Shopping i Grekland

Shopping utöver ät och drickbara varor är inte vår grej. Tvärtom så trivs vi inget vidare på resmål som har mycket av "shopping", "tingeltangel" mm. Förvisso finns det också annan typ av shopping än tingeltangel. Jag tänker då på hantverk mm av olika slag. Men även med det är vi återhållsamma. Det enda jag på rak arm kan komma på i den vägen är en blå ljuslykta i keramik som inköptes vid vårt första besök på Egina för ganska många år sedan, samt två vinkaraffer i keramik inköpta vid vårt besök på Sifnos som ju är känt för just keramik.

Även inköp att ta med hem av sådant som kan förtäras är vi ganska återhållsamma med. Det har väl blivit en del ouzo, en och annan ost och några kryddor genom åren. Det är i stort sett allt. Ja förutom då det stora taberaset på Kreta då. En lite rolig episod som jag förmodligen har berättat innan här på Kalimera. Men eftersom det är ämnet för den här tråden så tag jag den här igen.

Det var vårt första besök på Kreta för en hel del år sedan. Så länge sedan att det fortfarande var tillåtet att ta med sig vätskor hem i kabinen på flyget. En grej som vi var ganska fokuserade på var den goda grekiska olivoljan. Den avnjöts under hela vistelsen på Kreta. Men självklart skulle vi ha sådan med hem. Sagt och gjort! Dagen före hemresan inköpten en 5-liters plåtdunk med "väldigt fin lokal olivolja".

Jag gissar att ni kan se framför er scenen när vi går uppför gången i planet kånkande på denna plåtdunk. Alla övriga resenärer sitter längs hela vägen med sina taxfree-påsar fyllda med whisky, vodka, ouzo, gin o s v i ett fast grepp. Samtliga skakar på huvudet och tittar ömsom på oss och ömsom på olivoljedunken med en medlidsam blick. "Stackars stollar" tycktes de tänka.

Dessutom läckte dunken lite under hemresan, men det som fanns kvar när vi kom hem var ganska gott trots resan! Men så mycket mera shopping har det inte blivit för oss.

Masse
Svara med citat