Visa ett inlägg
  #34  
Gammal 2021-11-01, 16:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Min ultimata båtluff!

Nu är jag äntligen hemma sen igår. Men det har varit en jobbig resa hem till Umeå.

Mitt Norwegianplan skulle inte gå från Chania förrän klockan 9 på kvällen. Jag gillar absolut inte sena kvällsflyg och förstår inte de föräldrar som beslutar att tvinga små barn att åka vid den tiden. Stackars barn! Anlände således till mitt hotell på Arlanda vid ett-tiden och lyckades sova 2 timmar på mitt dyra hotellrum. Utan frukost travade jag iväg till terminal 5. Smidig incheckning i form av bag drop och kort kö i säkerhetskontrollen. Då hade jag 2 timmar innan avresa till Umeå klockan 8. En pling på min mobil berättade då för mig att mitt flyg senarelagts till klockan 12.30! VAD GÖR JAG HÄR! Jag hade kunnat sova längre och fått en god frukost på köpet. Det var inte lätt att hitta ett öppet cafè vid denna tid. Travade runt en hel del tills jag såg att Pressbyrån sålde kaffe och smörgås. Tack! Det visade sig sen att planet blev framskjutit till klockan 11 så det kanske var tur att jag var kvar innanför säkerhetskontrollen. Det var inte p.g.a. klimataktionerna på svenska flygplatser den dan och inte heller på dimma som rådde i Umeå, utan det var tekniskt fel på planet.

Dygnet innan var jag med om en fantastisk upplevelse, som kommer att bli ett minne för livet. MILIA MOUNTAIN RETREAT!

Jag åkte från Paleochora för att besöka stället som ligger norrut, ett par mil från Kissamos. Bara att åka dit var en naturupplevelse.
Jag tror att området har miljontals av olivträd. Bougainvillean, som växte i dom små byarna var fortfarande fulla av mörk, blodrötda blommor. Det var en väg fylld av zick-zick-kurvor och Lefka Ori var så vacker med sina toppar. Dom sista kilometrarna blev det en kurviggrusväg och dimman lägrade sig.

När jag kom till stället, för det är inte en by, utan bara ett ställe med en taverna med spridda små stugor insprängda i klippor var det precis vad jag har tänkt mig. Så oerhört vackert!

Jag tror att det är 16 stugor utspridda på ett stort område. Sen finns en taverna med frukost i sutterängen och huvudtavernan högre upp. Jag installerades i en liten söt stuga men det finns även större hus för familjer.
Det finns el, men det sparas det på, så när jag kom till tavernan om aftonen för att äta var det bara ljus på varje bord.

Jag hade just fått in min ekologiska middag då det plingade i min mobil. På den fick jag upp ett foto av mig själv i ryggperspektiv. Nu börjad det snurra i min hjärna....men efter några sekunder tittade jag mig bakåt och fick syn på min taxichaffis George och hans Emmanuela! Han skulle skjutsa mig till flygplatsen dagen efter men hade kommit redan nu. Det var han som hade tipsat mig om denna plats för flera månader sedan. Samt även vad Janne och Camilla hade skrivit här på bloggen. Så trevligt att ha dom här!

Vad gör man där. Ja, man vandrar i den sköna naturen och här kan man verkligen säga "bara vara". På onsdagar har man matlagningskurs med deras ekologiska grönsaker och på fredagar har man hajk; vandringstur. Tänk vilket fint slut jag fick på denna 2-veckors resa till Kreta. Jag har varit i Chania, Anopoli och Chora Sfakion några timmar för att åka färja. Sedan Agia Roumeli, Paleochora och slutligen Malia. Så många trevliga svenska och grekiska vänner har jag träffat. Alla har varit så hjälpsamma med mig under hela resan och jag är så nöjd.

Nu blir nästa tur min/vår sedvanliga månadstur till Paleochora i december-januari.

Birgitta




Utanför min stuga. Men jag sov inte där på natten, utan i underbara sängar, dom bästa på hela resan.



På väg till tavernan.




Naturligtvis hade jag på mig Kalimera-tröjan!




i frukostrummet.



Mycket utsmyckning på tavernan.




Ikonbild




Shopen med hemgjorda saker.







Utsikt från mitt hus.


Detalj i mitt hus. Det fanns element, men även öppen spis fylld med ved i varje hus.




Min underbara säng. Här sov man gott!

Senast redigerad av yannis den 2021-11-01 klockan 16:09.
Svara med citat