Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2013-12-11, 20:18
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Muräna fiskare

Fina bilder!
Det är gott om muräna i vattnen runt Kreta. De håller till på botten bland stenar där de jagar favoritfödan som är bläckfisk. De har ett giftigt bett så man skall inte stoppa dit händerna i onödan och de har nog ett väl utvecklat luktsinne.
När jag fångat bläckfisk och hållit på att rensa eller slå den alldeles intill strandkanten har det 3 gånger hänt att muränor försökt roffa åt sig bytet.
Skall man fånga muräna med harpun måste man träffa den alldeles bakom huvudet, så att man koll på gifttänderna.
De är fantastisk seglivade, man kan tro att de är döda men når de bara vatten så simmar de ofta iväg till synes oberörda av en tuff behandling.
Vi såg en man som fångat en liten en ute vid Nea Chora för ett par veckor sedan. Han tyckte den var för liten, han slog och trampade på den, drog loss kroken och lät den sedan bara ligga kvar.
Jag tog en pinne och hjälpte den ner i vattnet. Swisch och den var borta på direkten.
Fisken smakar förträffligt. Man tar bort skinnet som på en ål, tar bort stjärtbiten som bara innehåller en massa ben men resten har vi stekt och det var fantastiskt gott.

lars
Kriti stin kardia mou

Den här fångade jag nere på Elafonissos för några år sedan

Svara med citat