Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2016-01-26, 14:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Greklands tre pelare

Greklands tre pelare.

Jag läste härförliden en lång artikel om Grekland i en webbtidning.

Uppenbarligen bygger det grekiska samhället på trenne pelare.

1. Fosterlandet.
2. Den grekisk-ortodoxa kyrkan
3. Familjen.

Fosterlandet kunna jag till fullo förstå. Detta sett mot bakgrund av historien med ständiga ockupationer av näraliggande länder och stater sedan historiens begynnelse. Att grekerna slår vakt om och ömt vårdar sin självständighet är fullt begripligt.

Den andra pelaren, den grekisk- ortodoxa kyrkan. Vad som framkom i artikeln är att kyrkan är omåttligt rik på såväl pengar som landegendomar.
Kyrkan bedriver därtill en omfattande social verksamhet för de fattiga
och behövande i församlingen. Prästen har en central roll i varje församling.

Vad som icke framkom i artikeln är huruvida det tas ut någon kyrkoskatt av församlingsmedlemmarna. Någon som vet?

Så till den tredje pelaren, den i mitt tycke allra mest intressanta. Familjebegreppet. Vad jag kunde förstå omfattar detta begrepp icke enbart kärnfamiljen, utan fastmer den närmaste släkten. Bröder, systrar och deras familjer samt även mera perifiera släktingar som kusiner och deras anhöriga. Gamla far- och morföräldrar icke att förglömma.

Såvitt jag har förstått det hela är det en självklar plikt att taga väl hand om släkten, i de delar där de icke själva klarar sin försörjning på grund av exv arbetslöshet, sjukdom etc. Den familj som ej tar hand om sina släktingars väl och ve med mat och husrum, de ses med oblida ögon av hela samhället. Någon som vet mera om detta?


Arne
Svara med citat