Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2018-08-02, 08:21
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Överexploaterade Santorini

Ok, så jag kom hit till denna överexploaterade ön 1989 och bor här sedan 1991. Jag har sett alla förändringar över åren och håller fullständigt med att de förandringar som skett är till de sämre. Fira och Oia är fullpackade av alla typer av turister och att försöka se solnedgången i Oia är bara hemskt med långa köer.

MEN som de flesta tror: Santorini är inte bara Fira, Oia, Kamari och Perissa. Här finns faktiskt fortfarande några andra mysiga byar.
Akrotiri by med fantastisk utsikt från toppen till andra sidan ön är en av dem. Uppe i byn ser man sällan några andra turister. Den gamla delen av Emborio med kastrot och de små mysiga gränderna slår många andra byar runt om i Grekland. Den nya delen av Emborio är ful men vandra runt fram tills och efter Kastrot, Min Svenska kompis är fotograf och hennes bästa bilder är tagna här.
Pirgos med sin panorama utsikt uppe från toppenoch vad som finns kvar av den gamla borgen. Pirgos har många bra lokala och billiga tavernor.
Megalochori dh skbär tanterna och gubbarna fortfarande sitter på bänkar runt torget och skvallrar. Mycket mysig by och också här finns bra lokala tavernor.
Finikia, en traditionell by med en av de bästa tavernorna på ön "Lefkes".
Vothonas med sina utgrävda hus i bergrunden är också en de byar jag förseslår att se.
Sedan älskar jag ART SPACE och Mesa Gonia by där tiden stannat.

Eller varför inte ta båten över till Thirassia där det känns som om man kommer tillbaka till 70-talets Grekland. Det går 2 båtar varje dag. Här är schemat. Gå av i Riva och ta bussen upp till Manolas. Ta båten tillbka från Korfos hamn dit man vandrar ner.
http://www.santorini.gr/index.php?op...mid=76&lang=en

Res inte hit i Juli eller Augusti. Bästa tiden är början av maj eller slutet av september och hela oktober.

Ingela
Svara med citat