Visa ett inlägg
  #80  
Gammal 2020-01-11, 15:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Som att komma hem.

Det har blivit så tråkigt och dött i Paleochora numera.

Nej det är absolut inte mina ord. Det var taxichauffören Jannis, som körde mig dit för snart 5 veckor sedan. I en annan tråd här på Kalimera snackas det om rökförbudet på allmänna lokaler. Detta rökförbud har ju redan gällt i 10 år, men nu tar man i med hårdhandskarna för att förbudet ska efterlevas. Man utökar kontrollerna. Dom som röker där får böta 100 Euro. Tavernaägarna får mycket högre böter och tillståndet för tavernan kan ryka. Det har skett här redan i Chania. Samtliga tavernor MÅSTE ha en skylt om att rökförbud råder. Vem som helst kan ringa ett angiverinummer, 1142.

Nu var inte Jannis en vanerökare utan mer en feströkare. Och han hävdar att nu är det glesare med människor på Paleochoras tavernor och kafeer. "För vem vill gå ut i kylan?" Man håller sig hemma istället och tar sig en öl eller raki. Jag är tvehuggen i denna fråga, har ju självt rökt i 40 år.

Nu till nånting annat. Snart är det sista kvällen här i Chania, som jag kom till för 3 dagar sedan. Imorgon bitti ringer förhoppningsvis klockan 4 för transport med George, min taxichaffis här Chania till flyplatsen. Om allt har gått efter min planering kommer jag att vara hemma i Umeå vid pass 16.00. Jag kände redan i bilen upp till Chania att jag började längta tillbaka till Paleochora. Tur att jag kommer dit bara om 11 veckor! Men jag har känt mig hemma på Hanim Lounges gränd Deka här i Chania. Gubbarna på Red Bicycle är lika trevliga som dom på Waters Edge Cafe.

Men gränden Deka har sorg. Daphne, grändens gathund avled för 4 dar sedan,15 år gammal. Det fanns ingen ägare till henne, men alla här i gränden tog hand om henne ända sedan hon var valp. Hon i sin tur tog hand om Voula, en svart katt. Katten brukade komma upp till vår balkong för att på tonfisk i burk av Arne. För övrigt hade katten sin bädd på Daphnes rygg. Jag tror Voula sörjer Daphne mest.







Gränden Agios Deka




Red Bicycle




Hunden Daphne för ett par år sedan.

Birgitta
Svara med citat