Visa ett inlägg
  #50  
Gammal 2011-04-21, 22:33
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Om en hädangången tråd

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Utan att ha konkreta fakta blir min spontana tanke om detta också kan bero på att vi ser olika på vad en våldtäkt är...? I Sverige, som kommit en bit på väg men har långt kvar, kan det vara svårt nog för en tjej att anmäla ett övergrepp med rädsla för att inte bli trodd eller känna "jag får skylla mig själv", skam etc ( i synnerhet om alkohol är inblandat, kanske man varit intresserad men ångrar sig, kläder etc). I Grekland kan jag tänka mig att det kan vara än svårare. Som sagt detta är min egen tanke och jag har ingen fakta att lägga på bordet, tänker bara att med all statistik kommer ett stort mörkertal...
Jag kan inte tala för gemene man, men jag kan tala om det jag hör och upplever. Bland mina bekanta är det en stor skam att våldföra sig på en kvinna, man eller ett barn oavsett vad de druckit eller hur de är klädda. Begreppet våldtäkt, här precis som i Sverige, betyder att en person "tar" någon mot deras vilja och med våld. En våldtäktsman/kvinna ses som en sjuk person som bör straffas - inte som i Sverige botas.
Det är ytterst svårt för mig, som brister i det grekiska språket, att finna statistik över inträffade, anmälda eller lagförda våldtäkter i Grekland, men som en del av det svenska "mörkertalet" har jag öron och ögon på helspänn.
Så sent som förra året fick jag därför höra om en man (av icke-grekisk härkomst) som omkom av skador han "ådragit sig" efter att han våldfört sig på en liten flicka (även hon av icke-grekisk härkomst). Det kanske är unikt för Kretensare, eller Chanioter, men här leder dylika handlingar till ögonblicklig vendetta, oavsett vilken nationalitet offret har.
Om en Kretensk man blir ertappad som våldtäktsman, eller kvinnomisshandare, kommer han inom ett ögonblick att bli omnämd "malaka" och "pusti" på stan/byn. Tillmälet ska då översättas med "vek man" och inte tolkas som ett påhopp på homosexuella.

Sammanfattningsvis tror jag att du och jag har likartade åsikter, men olika utgångspunkt, i ämnet

Glad Påsk!

//Kikh
Svara med citat