Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2007-04-20, 16:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Greske menn kan ikke koke egg

Intressant diskussion..
Det är nog universellt hur olika män och kvinnor tar ansvar för hemarbetet... Det spelar nog ingen roll hur mycket det diskuteras eller vilka åtgärder som samhället sätter in för att jämna ut..Kvinnor tar nog ändå ett mycket större ansvar för hemmet vad gäller tvätt, matlagning , barn etc. Varför, engagerar jag mig inte så mycket i, varje familj får sköta det själv...Det kanske är ett större problem för omgivningen än för den enskilda familjen? När jag valde att vara hemma 8 år när barnen var små så var det SÅ många som undrade om jag var KLOK som inte arbetade ute...NU efteråt, rent ekonomiskt, var det ett vansinnigt val med tanke på pensionen, men känslomässigt var det underbart! Ångrar inte dessa åren en sekund.
Jag gör mycket mer av hemarbetet än min nuvarande man också, dels för att jag arbetar mindre utanför hemmet, dels för att JAG faktiskt tycker att det är roligt..Matlagningen står jag helt själv för, men vi handlar oftast tillsammans...men jag behöver å andra sidan inte lyfta ett finger om bilen krånglar, eller om "teknikprylarna " hemma gör det , allt det sköter Claes för det är HAn duktig på och JAG urusel och OINTRESSERAD: Lika ointresserad som han är av matlagning. Vi gör det vi är BRA på oavsett om det är manligt eller kvinnligt! Måla om älskar jag och det hatar min man, så varför tvinga honom till det? Han är en djävel på att sköta dammsugaren och dammsuger gör jag sällan numer....Tvättmaskinen är hans lika mycket som min...men strykning vägrar han...
Man kan göra en maktkamp om allt om man vill! Jag anser inte en sekund att jag är varken kuvad eller en tjänarinna för att jag gör mer hemma!! Har aldrig känt annat än att hemarbete är ett roligt arbete, fast visst vore det underbart att någon gång bli serverad middag lagad av maken Å andra sidan bjuder han ofta ut mig på mat...
Detta är bara en reflektion och inget inlägg i debatten om grekiska förhållanden...
Admirala: Dina kåserier är helt UNDERBARA!

Lissi - som precis strykt 3 skjortor åt maken!