Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2015-09-21, 22:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Direktrapport från Egina

Hej igen,

Som på många andra håll i Grekland så har gårdagens val firats med rejält blixt och dunder. Jag menar då inte vanliga fyrverkerier utan skyfall och mycket kraftigt åskväder. Vi har här varit "inregnade" hela dagen. Ikväll kunde vi beskåda åskvädret på mera behörigt avstånd. Det såg ut som norrsken över Attika och kanske östra Cykladerna.

Ni som kommer att befinna er på Egina kommande veckoslut har chansen att uppleva den årligen återkommande Pistagenötsfestivalen i Egina stad. Ön är ju en av världens (?) största producenter av pistagenötter. Varje år firar man det med en festival som i år går av stapeln torsdag-söndag 24-27 september. Någon av dagarna är det parad genom stan. Läs mera om evenemanget på:

www.aeginafistikifest.gr

(Har inte lärt mig hur man gör länkar, så ni får knappa in adressen själva!)

Sunny: MITT svar på din fråga är ............

"Här upplever jag en behaglig mix av grekiskt vardagsliv och inhemsk och utländsk turism. Jag upplever aldrig att vi turister är i majoritet och bland utländska turister är vi skandinaver inte så många. Men det jag trivs så bra med är framförallt närheten till grekisk vardag. Särskilt i Egina stad, som faktiskt en gång i tiden varit Greklands huvudstad för en kort tid.

Egina stad är för mig en mysig liten stad. Smala gränder med gott om "vanliga" butiker och etablissemang som finns där för den lokala befolkningen. De små tavernorna vid stadens fiskmarknad är alltid ett måste för mig.

Norra delen av ön har vackra pinjeskogar och ön är en trevlig moppe-ö, även om en del av vägarna är lite skakiga.

Sevärdheterna är kanske inte så många. Men Afea-templet strax ovanför Agia Marina är ansett som ett av Greklands bäst bevarade akropolis. Därifrån har man också vacker utsikt över delar av ön och havet.

Ön har också en välkänt, stort (tror det är ett av Greklands största) och vackert kloster, Agios Nektarios.

Agia Marina, där vi alltid bor, är en sommarort som under maj-september besöks dels av utländska turister men till stor del också av sommar- och weekendbesökare från Aten och övriga Grekland. Därav tydlig skillnad mellan weekend och övriga veckan. Övriga året finns här bofasta människor men det är då väldigt öde.

Bad i Agia Marina erbjuds dels på en sandstrand med sandbotten utan sten och dels från klippbad. Vattnet är oftast klart och fint och stranden fyller väl våra behov. Men söker man paradisstränder så finns det bättre sådana på andra öar."

Brukar vara försiktig med att marknadsföra Egina eftersom det inte är en ö som charmar vanliga greklands-turister. Men på din direkta fråga försöker jag ändå ge ett personligt svar.

Masse
Svara med citat