Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2010-03-26, 00:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Idag hörde jag på nyheterna att statligt anställda i Grekland, kan välja att gå i pension fr o m 45 års ålder! Det låter ju inte klokt. Kan det verkligen stämma?
Jodå. Det stämmer. Visste du inte det? De flesta statligt anställda kan välja att gå i pension vid 45 - 50 års ålder om de vill. (Privat anställda kan inte göra det!)

Rätt sanslöst ur en nationalekonomisk synvinkel. Men så är det idag. Och med tanke på den enorma offentliga sektor som finns i Grekland idag så kan vi nog knappt föreställa oss de protester som skulle bli om man ökade pensionsåldern med bara 10 år... Till 55 år...

Nu ska vi kolla! Vad är pensionsåldern i Sverige? 65 för alla... Har jag för mig. Undantaget piloter, brandmän och några fler... Men det är ytterst få.

Citat:
Med tanke på det stora antalet statligt anställda, så förstår jag att landet har problem.
En av anledningarna till att det finns så många statligt anställda är att olika politiker har lovat att ge fast statlig anställning till de som röstar dem till makten... Jag kan knappt föreställa mig hur många statligt anställda som sitter med fötterna på skrivbordet och dricker "ena cafe elleniko metrio" hela dagarna och inte gör något tyngre än att lyfta sin lön... SUCK...

Jag har blivit så arg, ledsen och besviken på Grekland det senaste året... Fast jag kommer naturligtvis fortsätta åka dit... Känslan, vännerna... Jag hoppas verkligen de löser det. Men det ska bli intressant att se hur.

Andrea Merkel är inget lätt hinder att ta sig förbi. Och EU vill helst inte att Grekland lånar av IMF. Det ger för mycket insyn i EU...

Och samtidigt finns det ett otroligt enkelt sätt att hjälpa Grekland ur detta problem. Sänk räntan på deras lån! Precis som de bett om! Men det ger också fel signal. "Slarva så hjälper vi er..."

Och så finns det några länder till, med samma problem, som direkt hade begärt samma hjälp, och så hade balansen i ekonomin rubbats... Så... Det är svårt.

En liten utvikning men som ändå kan ha viss bäring.

Grekland och Sverige betalar faktiskt ungefär lika mycket till EU. Till den "gemensamma kassalådan"...

Sverige får tillbaka ung häften av det vi betalar i form "bidrag"... Grekland får nästan TRE gånger så mycket tillbaka som de betalar till EU...

Och nu undrar jag: Var har alla dessa pengar tagit vägen.......... Och hur i H....e har de kunnat sätta sig i denna situation...?

Senast redigerad av Peter den 2010-03-26 klockan 00:14. Anledning: Missade ett ord...
Svara med citat