Visa ett inlägg
  #20  
Gammal 2008-04-17, 23:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja inte har jag några problem att backa eller springa undan bara det fungerar.

Eva
Att springa är något av det sämsta man kan göra! Det väcker bara hundens jaktinstinkt. Och få en sådan i hälarna är inte kul... Backa undan sakta är det man bör göra och man ska hålla koll på hunden samtidigt.

Man måste vara medveten om att dessa stora bestar är riktiga vildhundar och måste hanteras som sådana. Där gäller inga normalregler om hundar! En Svensk Rottwieller eller Dobber hade fått stryk så det smällde om det. Respekt och mycket stor försiktighet måste till om man råkar på en sådan.

Men den är inte ute efter att skada någon. Den utför bara sitt jobb. Nämligen genom att skrämmas skydda flocken och herden. Den biter inte om den inte anser det nödvändigt. Normalt sett....

Men nu tror jag inte det är så stor risk att möta en sådan i o f s. Som väl är. Det är ju färre och färre som har sådana hundar som skydd för flocken och sig själva. De behövs inte på samma sätt som tidigare.

Personligen hade jag dock tyckt att skulle vara kul att träffa hunden! Om herden var med då... Sitta ner en timme med herden och försöka "prata" lite...

Peter
Svara med citat