Visa ett inlägg
  #35  
Gammal 2020-10-31, 12:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Jag avslutade min 11-dagarsöluffar-tur med att George kom och hämtade mig i Paleochora. Över Vita Bergen igen på väg till Chania. En underbar bergstur! Georg har bestigit samtliga toppar på Lefka Ori och jag sög i mig all information om bergskedjan och dom vackra små byarna på bergsplatåer. Han är volontär och vandrar med grupper i bergen för sin frivilliga organisation. Det är också dom som sköter om att städa Samariaravinen på våren för att kunna öppnas för turister den 1 maj.

Vi har "haft ihop det" under min resa, jag och George. Han körde mig till Chora Sfakion i den sena natten, kom ner till Paleochora och hämtade mig samt körde mig även till Chanias flygplats när jag åkte till Sverige och Umeå för 3 dagar sedan. Det kändes tryggt att ha samma taxichaufför på min resa i dessa tider. Buss vågade jag inte utsätta mig för. Och vilken härlig vän han är! Vid hemresan förärades jag en flaska olivolja samt en liten flaska raki av honom.




Kreta håller nu på att stänga ned för säsongen. I veckan har man plockat bort alla solstolar i Paleochora. Ganska öde var det på dom tavernor jag besökte i Chania. Kan inte säga hur det var i gamla hamnen, men på webkameran ser det inte överbefolkat ut.




Här satt jag helt ensam inne på To Steki och ett par bord var upptagna utanför. Men jag äter middagen tidigt, då jag skulle upp klockan 4 morgonen därpå.




Även Röda Cykeln var glest befolkat då och då, men vid lunchtid ganska välbesökt.

Sista dagen åkte jag ut till Kato Daratso för att träffa mina vänner Polle (pollebosse) och Lisbet. Vi åt lunch på taverna Doko och där blev det fullsatt vid 14-tiden. Väldigt omtyckt taverna. Vi var också på Ippocampos Beach mellan regnskurarna. En väldigt fin strand. Vi hade många trevliga timmar tillsammans.










Tack för att ni följde med på min tur på den kuststräcka jag älskar så mycket. Jag hade velat återuppleva Anopolis, Loutro och Sougia också. Men det får bli en annan gång.

Birgitta
Svara med citat