Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2019-03-01, 18:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Resa till Karpathos, båt till Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Susanne & Lasse Visa inlägg
Vi åker med Apollo och bor i Pigadia, tror det var Sokrates eller Oasis hotellet heter. Vi vill helst ha en pool samt bar så man kan sig ett dopp och en dryck vid poolen.
Oasis ligger närmare stan; Socrates ligger en bit bort och längre från stranden. I båda fallen har ni nära till Taverna Pelagos. Stranden i Pigadiabukten är av varierande sort; i vinter har det varit extremt stormigt så det är svårt att säga hur det är just nu. Har inga bekanta därnere som har badat ännu ... Men i normala fall är det så att biten närmast Pigadia, från hotell Electra Beach och inåt, är bäst, med sandbotten så långt man kan gå. Längre ut från stan kan det vara både stenigt och klippigt när man har kommit ut i vattnet, så badskor kan vara en bra investering. I allmänhet kan man säga att stränderna längs ostkusten består av sten och grus; längs syd- och västkusten hittar man sandstränderna.

Själva brukar vi bo på Regina Studios, mitt inne i stan. Vi gillar att ha nära till allt och dessutom är ägarna gamla, goda vänner till familjen ända sedan första gången vi kom dit 2004. Jag vill ha tillgång till pool för att kunna sola och bada de dagar min man måste sitta uppe på rummet och arbeta, och Regina har en stor pool där man kan sträcka ut och simma ordentligt..

Om ni vill göra en båtutflykt rekommenderar jag att ni går ner till båtarna någon kväll och bokar biljett direkt. Det blir mycket billigare än att gå via Apollo och det är exakt samma utflykter ... Då kan ni dessutom höra om det är någon dag de inte är uppbokade av gruppresor, så slipper ni trängas.

Gillar ni att vandra så finns det en mängd vandringsleder på ön. De är uppmärkta med röda skyltar och röda och svarta färgmarkeringar längs lederna. Köp en karta hos Nikos i Kodakbutiken om ni vill ge er ut på egen hand. (Han är även en guldgruva när det gäller information om vad som händer på ön. ) Annars ordnar Art and Walk Karpathos vandringar, och det finns även organiserade mountainbiketurer i bergen. Om ni går stora vägen in till stan och inte svänger av, kommer ni så småningom fram till ett gathörn där ni har Apostlakyrkan rakt fram, konditori Kaniski (missa inte deras karpathiska baklava!) till vänster över vägen och alldeles till vänster innan vägen finns ett aktivitetscenter som ordnar en hel del utflykter av olika slag. (Upp till höger ligger Regina. )

Jag såg på Facebook att någon undrade om de skulle bli uttråkade av att vara "hela två veckor" på Karpathos ... Vi brukar stanna en månad i taget och är ännu inte uttråkade.

Karin

PS. Det finns en innehållsrik app som heter "Karpathos Travel Guide". Ladda ner den!

Senast redigerad av karinafp den 2019-03-01 klockan 19:04.
Svara med citat