Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2019-02-26, 14:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Resa till Karpathos, båt till Rhodos

Haha, är det min tur att ta över stafettpinnen nu? Först: vilket hotell ska ni bo på? Det är lättare att ge vägbeskrivningar om jag vet varifrån ni utgår.

Men jag börjar längs hamnpromenaden och utgår från amfiteatern. Här ligger ett pärlband av caféer, barer och tavernor. Några är jättebra, andra är i vårt tycke ganska tråkiga med likartade turistmenyer. Men första tipset är taverna Odyssey med god och traditionell grekisk mat. Pröva dagens special. Sen får man en jättegod liten shot när man ber om notan. Vi går alltid dit när sonen är nere med oss. Varken han eller min man dricker alkohol, så då får jag tre stycken ...
Sen hoppar vi över några caféer och landar på Mezedopoleio Mesogeios framme i hörnet. Här botaniserar vi i de två sidor långa mezemenyerna. Vi missar aldrig deras flogeres; fyllda, friterade filodegsrullar, men annars plockar vi och blandar som om det vore smågodis. Mycket gott allting.
La Mirage som ligger i två våningar - eller egentligen tre - är en annan favorit. Hit går vi när vi känner för giouvetsi, kokkinisto, stifado eller andra grekiska långkok. Deras italienska rätter är också att rekommendera.
Sen går vi vidare längs hamnpromenaden - det är det man gör på kvällarna, alla är ute och promenerar och träffar bekanta. Passerar en rad trevliga caféer, där Agnandi är vårt främsta vattenhål på kvällarna. Suverän placering för att titta på folk. Längre bort längs kajen har ni Taverna Pigadia med en rad egna, mycket goda, rätter. Vill ni äta fisk hittar ni längst bort innan hamnpolisens kontor To Kyma

Uppe på parallellgatan hittar ni Pigadias enda fontän. Ibland sprutar den till och med vatten. Här ligger en rad med caféer och tavernor; det är bara att välja. Våra favoriter är (bortsett från den suveräna sushirestaurangen
Stacey's Yum-me Kitchen) Acropolis, La Corte, Ratatouille och Café Centro, men ni kan säkert hitta egna. Längre ner på gatan ligger To Ellenikon med fantastisk, traditionell grekisk mat. Deras lever - mmm!!!
Står ni däremot med fontänen och havet i ryggen och går uppåt mot taxitorget har ni först till höger Elea som också har mycket bra mat. Här missar jag aldrig en saganaki med honung till förrätt och deras friterade torsk, bacalao, med vitlöksmos, skordalià. I slutet av denna gata hittar ni två gyrosställen, Tis Erasmias och Apse Svise. Vi går till båda. De har litet olika menyer.

Hyr ett fordon och ta er utanför staden. Det finns massor av fina stränder som man inte kan ta sig till med bussen. I princip kan man svänga ner mot havet överallt och hitta en liten strand. När man kör mot flygplatsen och precis har kommit över sista krönet och ser hela flygplatsrakan framför sig, ser man en skylt tvärt till vänster. Tar ni direkt vänster efter den svängen kommer ni ner till Damatriastranden, en liten mysig sandstrand. Ovanför den ligger Taverna Poseidon som drivs av en grekisk Masterchefvinnare. Här hittar ni ingen husmanskost utan i stället riktigt högklassig mat i jättemysig miljö. Vi kostar alltid på oss ett mål här, bara för upplevelsens skull.
Fortsätter man i stället längs med flygplatsrakan har man snart på höger hand Taverna Rina, där ägaren Manolis lilla mamma står och lagar mat. Mycket gott och mycket trevligt. Hennes fyllda zucchiniblommor är berömda.
Taverna Under the Trees strax norr om Finiki är väl värd ett besök. Åk dit en lördag eller söndag när Kostas har eldat i vedugnen och ordnat långkok. Det lammet, jag säger bara det ... och krabbsalladen ... och favan ... vi beställer alltid in för mycket mat där.

Ett besök i bergsbyn Olympos är nästan ett måste när man kommer till Karpathos första gången. Sen åker vi tillbaka dit en sväng varje sommar bara för att det är så mysigt. Jag rekommenderar verkligen tavernan Blue Garden. Det är en totalupplevelse! Låt värden bestämma menyn, så får ni upp rätt efter rätt alltefter de blir färdiga. Fantastisk mat, härligt bemötande, hisnande utsikt ... ni lär inte glömma det besöket!

Och så till sist: smultronstället ouzerian Faros. Öppnar 17.00 och stänger när sista kunden har gått hem. Trappan uppåt till höger om Acropolis, när du står med ryggen mot banken. Ibland står det en skylt i trappan. Gå bara uppåt så hittar ni Faros alldeles till höger. Däruppe sitter vi ofta innan middagen och ser solen går ner, eller tittar in någon timme innan vi går till sängs.

I övrigt håller jag med föregående två talare omTaverna Pelagos.

Karin
Svara med citat