Visa ett inlägg
  #291  
Gammal 2015-01-20, 14:03
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 759
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Mina grekiska tanter.
Nu har jag bestämt mig. I mitt nästa liv ska jag bli en grekisk tant. Jag hoppar över barndomen, ungdomen och hela baletten. Går direkt till pensioneringen.

Tidigare ville jag bli en fjällko i mitt nästa liv, helst skällkon som drog upp alla korna till fjället och sedan tog alla tillbaks till fjällbyn när det var dags för mjölkning.
Jag ville också vara en gräsand, som simmade runt vår ö med sina ungar. Vilket lugnt liv dessa djur förde.

Men nu är det grekisk tant som gäller.
Vem tjusas inte av dessa kvinnor?
Igår träffade jag Mama, hon som lagar maten på taverna Methexis.. Under december och januari håller den tavernan stängt detta år. Men Mama bor på övervåningen och blev orolig över den tokiga simmaren och kom över till Water Edge. Och vilken kram jag fick när hon såg mig!
Sen har vi det strävsamma paret vid sin slitna altan. Den vithåriga mannen är fotogenique, men frun vill inte bli fotad. Men konstigt nog får vi fota paret. Vi har gjort det flera gånger.. Nu har jag lärt mig av Zoi, servitrisen på Water Edge att när jag säger kalimera och hon svarar; kalla då ska jag svara; to tikani (eller något sådant)..
Väverskan på hörnet, innan vi svänger upp på huvudgatan vinkar alltid på mig. Ett antal mattor har jag köpt av henne tidigare. Jag kommer nog att gå in till henne och visa mina stickningsaralster.
Sofia, en senil dam träffar vi ofta. Hon har gett namn åt den turistbåt som går till Elafonissi i högsäsong. Sonen har anställt 2 damer som tar henne på promenad varje dag. Hon förstår inte så mycket, men när jag säger kalimera Sofia, lyser hennes ögon!

Dessa damer är SÅ underbara. Och de är bara ett axplock av alla andra grekiska tanter jag har träffat på andra grekiska öar..
Birgitta.
.
Svara med citat