Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2018-01-02, 13:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Kouyioumtzis...

...kan du uttala det är du nog redan bekant med hans sånger. Det tog mig lite tid, men när jag väl upptäckt honom står han bland de första på min lista av favoritkomponister.

Vemodiga texter, inte alltid så lätta att förstå, och såna som visst alla greker ( av en viss, värdig ålder...) kan utantill och sjunger med så högt som de orkar .

Detta fenomen verkar ibland märkligt på turisterna, att alla kan alla texter på alla sånger, menar jag, inte bara Kouyioumtzis...

Stor del av sångerna handlar om att man emigrerar, eller går till sjöss, man längtar hem, man har minnen av ungdomskärlekar som det inte blev något av.

Jag tror att såna sånger finns i alla länder, men kanske särskilt i områden där man har tvingats hemifrån av fattigdom eller krig .

Vi hade en sån där fin musikkväll förra veckan, på AMONI, och alla sjöng, alla drack vin och åt grillspett som en kille fixade strax utanför dörren i duggregnet. Gripen av stämningen ville jag nästan gråta, det var så skönt med alla dessa trevliga människor, somliga med rejäla problem. Man ska inte tänka på problemen hela tiden, man behöver KEFI och sånger också.!

Texter till en massa sånger kan man få från sidan
www.stoixoi.info
Svara med citat