Ämne: Besök!!
Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2010-09-24, 16:48
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Besök!!

Nu är det en vecka sedan mitt senaste besök, min goa vän Bodil som är lika ung som jag. En del trevliga händelser blev det även nu.
Måste först nämna en grekisk man som brukar titta in genom dörren hos mig när han går förbi. Han kan ingen engelska bara grekiska o tyska, så vår konversation har varit mycket knaper, minst sagt. Emellertid så tittade han in som vanligt när Bodil var här och jag vet inte vem som blev mest snopen....han eller jag...när Bodil började prata tyska med honom. Jag hade ingen aning om att hon kunde tyska, men greken blev överförtjust att någon i mitt hus äntligen kunde prata med honom så de två pratade säkert en halvtimme eller mer. Han berättade att han hade bott många år i Tyskland och jobbat på Mercedes, men nu kommit tillbaka till Kreta och att han vårdade sin sjuka fru.

En annan kväll när vi satt i köket dök en svensk kille upp med orden:
- Vad trevligt med svenskar!
Han hade hört oss prata när han var på väg förbi. Han presenterade sig som Stefan och berättade att han till och från bott på Kreta, men den här gången var han bara på semester. Vi bjöd in honom på ett glas vin och han hade massor med tips på fina pärlor på Kreta, de flesta kände jag igen och planerar även att besöka dem. Vi hade faktiskt så trevligt att vi bestämde att gå ut och äta tillsammans. Vi valde Parastratima som är en av de bästa mezetavernorna i Retyhmno. Flera smårätter togs in, bland annat min favorit Pork sweet and sour, kyckling i vit sås, korv, köttbullar och det var säkert mer men det minns jag inte längre. Vi hade iaf lika trevligt nu och när vi långt om länge var klara så frågade Stefan om vi ville följa med till hans pensionat Makri Steno och dela en flaska vin på altanen där. Klart vi ville och där satt vi alltså till kl 3 på natten.

Jag och Bodil gjorde inga utflykter, hon ville bara koppla av den här veckan, hon som alltid har späckat program på sina resor...inga dåliga resor för den delen. De senaste åren har hon varit i Jordanien/Petra, Amazonas, Galapagos, Svalbard, i maj i år var hon i Spanien på språkresa och bodde hos en tant som bara kan spanska, för Bodil ska åka till Sydamerika någon gång nästa år och vill lära sig spanska till dess, nästa vår sticker hon dit igen på 4 veckors språkträning. Nu i november åker hon till Malta med en kvinnlig präst, de ska titta på borgar och sånt! Vilka äventyr va?
Men den resa som jag är mest impad av var när hon för 12 år sedan (hon var 50 år då) cyklade hela Europa runt med sin hund i cykelkärra bakpå. Hon var ute i ett halvår. Hon har ännu inte gått i pension, men ska gå om 3 år..när hon är 65..och då ska hon cykla Europa runt en gång till och räknar med att det tar henne 2 år!!! Fantastisk tjej va?

Veckan hon var hos mig slappade vi som sagt mest. Ett par kvällar var vi hemma och åt och spelade sällskapsspel och 3 kvällar var vi och åt på Minarez som ligger vid Minareten. Minarez är min nyaste favorit, deras Stifado är superb!! På dagarna gick vi mest stadspromenader och lite tavernasittningar. Sammantaget en skön och slapp vecka med en god vän, mer behövs inte.

En dag träffade jag också Nekjam som hade kaffe med sig till mig...Tack Nekjam! Vi hade ett par trevliga timmar på Café Galero och hon berättade att de hade åkt till Rethymno på semester i många år nu och alltid valde hotell Illios där de känner sig som hemma, så henne hoppas jag få träffa nästa år också.

Fler besök är att vänta! Redan nästa vecka kommer Wardakis som ska vara här hela oktober....så fantastiskt roligt det ska bli med henne som har varit så många vintrar här och har lärt känna ett annat Kreta som också jag nu förhoppningsfullt får del av på diverse träffar, möten och utflykter. Och vädret i oktober gör ju att man orkar med mycket skoj i den vägen. Så hjärtligt välkommen nästa vecka, Gunilla, hoppas du ska trivas lika bra i Rethymno som i Chania!!

Yanna - passionär
Svara med citat