Ämne: Tinos?
Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2007-04-27, 21:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tinos?

En vecka, skulle jag säga. Jag har svårt att rekommendera var ni ska bo - men jag skulle undvika Kionia, Porto m fl typiska badorter. De är inte roliga. Själv trivs jag bättre i Tinos stad.

Tinos är den minst turistifierade ö jag varit på. Det vill säga: minst utländsk turism. Däremot är ön - särskilt stan - stundtals helt invaderad av grekiska turister. Eller rättare sagt grekiska kyrkobesökare. Det är därför de kommer dit.

Det gör t ex att där finns en tingeltangelgata som vid en snabb anblick ser ut som en sån där trist gata med bara luftmadrasser, fula badlakan och souvenirer. Krimskrams överallt. Men tittar du noggrannare ser du att nästan allt bjäfset är religiöst. Det är vaxljus, ikoner och annat som alltihop anspelar på kyrkan. (Visserligen är det inte särskilt mycket roligare, bjäfs som bjäfs liksom, men det ger ändå en fingervisning om till vilka ön vänder sig).

Tinos behöver alltså inga utländska turister, det gör att stämningen inte är särskilt inställsam. Men jag tycker där är underbart, Tinos är min favoritö jämte Amorgos. Som turist tycker jag bara det är nyttigt att få kämpa lite mer själv för att få kontakt, jag kan inte räkna med att öborna ska falla mig om halsen bara för att jag är svensk. Det är en nyttig upplevelse.

Största behållningen av Tinos är naturen och de fantastiska byarna. Har inte varit på någon annan ö med så många byar, det är suveränt att åka runt på ön. Där finns också fina stränder nedanför flera av byarna.

Så är ni rörliga tycker jag absolut att ni ska välja Tinos och stanna nån vecka. Att bara ta ett par nätter i stan är nästan inte mödan värt, det underbara Tinos ligger utanför stan.
Svara med citat