Visa ett inlägg
  #561  
Gammal 2020-05-14, 23:09
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag har försökt att sätta mig in i hur en så kallad karantänsemester skulle vara i Grekland. Jag skulle vilja dela med mig av mina tankar.

För det första så tror jag att de som skulle åka tll Grekland först och främst skulle vara två kategorier: de som redan har bokat och tänker what the heck, och de som har släktingar i Grekland. Till exempel så hoppas jag själv på att min kära mor kommer kunna resa till mig i sommar.

Jag tror att dessa två kategorier faktiskt skulle få en väldigt lugn och skön semester här, utan för mycket huvudvärk om karantänregler. Allt det här som man läser om nu, alla dessa lagar och regler, de är egentligen mest för folket här att bry sig om. Hur långt avståndet ska vara mellan solstolarna, det fixar de som hyr ut solstolar, hur långt avståndet ska vara mellan borden på restauranger, det fixar restaurangerna själva osv. Som besökare behöver man inte tänka på nånting. Ja förutom att inte hosta direkt på servitrisen kanske, om man nu gjorde det innan.

Platserna kommer bli begränsade ja. Men så även turisterna. Man kommer knappast se bilder på långa köer till saker och ting. Det kommer med andra ord vara en mycket lugnare semester än föregående år. Sen finns det ju de som inte gillar lugn. Men för de som tycker om det och att ha mer utrymme så tror jag att de kommer trivas super.

Här i Aten kommer det inte vara lika lätt. Det kommer definitivt bildas köer utanför de organiserade stränderna, som öppnar nu i helgen. Affärerna öppnade nu i veckan med restriktioner om hur många som får vistas där samtidigt, och jag har sett diverse köer. Jag var själv och handlade på ett stort varuhus igår, Jumbo, och fick stå och vänta i ungefär en kvart innan det var min tur att gå in. Å andra sidan så var det en underbar upplevelse när jag väl kom in. Så lite folk och kunde röra sig fritt. Och behövde inte vänta i kassan.

Så om jag var turist skulle jag undvika Aten och andra större städer kanske, men inte öarna. Och jag tycker inte heller att någon ska oroa sig för att man inte skulle vara välkommen, det kan jag garantera att man skulle vara. Kan tänka mig att de kommer vara ännu vänligare i år faktiskt.

Det här med att man själv skulle bli smittad tror jag inte man behöver vara orolig för. Ingen ö har haft stort coronautbrott så hur som helst så kan man inte tala om en smittspridning där. Grekland har få coronafall på grund av ett enda skäl, och det är för att man stängde ner landet så tidigt, precis i början, så det hann inte bli en större spridning. Jag tror inte heller det finns ett stort mörkertal, det räcker med att jag vet hur grekerna fungerar och vilken oerhörd panik de får när det gäller sjukdomar. Här spårar de ner en person som kan tänkas ha viruset på nolltid och sätter personen i karantän, ja hela byn i karantän typ. De agerar snabbt, de är livrädda för sånt här. Någon instinkt som lever kvar efter alla otaliga krig och andra faror kan jag tänka mig. Så det här snacket om att de skulle ha ett stort mörkertal och att äldre människor dör i sina hem och ingen tar reda på varför, det låter inte alls troligt enligt mig. Så rent ut sagt så tror jag att om man nu skulle råka ut för något hemskt på en ö i Grekland, så skulle det knappast vara corona, utan snarare nån trafikolycka om man tittar på statistiken. Och ja, det har det ju alltid funnits en risk för, och sjukhusen har alltid varit undermåliga på öarna...men folk har ju vågat åka till Grekland iallafall. Och till och med trafikolyckor har ju blivit färre i och med corona, och kommer säkert fortsätta vara väldigt få på öarna i sommar med så få turister och färre människor som jobbar på öarna, så skulle nästan vilja säga att risken att råka ut för något hemskt i Grekland i år är...mindre.

Det största problemet som jag ser det är hur folk ska kunna ta sig hit egentligen. Hur ska det ske i praktiken, man måste ju få fram en lösning som inte är helt utmattande för personen som vill åka till Grekland i fråga. Och det får inte vara dyrt heller. Det ska bli intressant att se om de kan komma upp med nån sån lösning. Om privatpersoner ska behöva bekosta dyra tester själva så är det klart att ingen kommer. Det hoppas jag att de förstår.

En tanke slog mig idag också då jag fortfarande väntar på ett paket från Sverige som skickades för tre veckor sen, om nu all post är försenad och speciellt mellan länder, varför inte sätta in extra plan som bara kan transportera paket? Flygbolagen är ju desperata efter jobb, och man själv har ju betalat för att paketet ska komma fram. Ibland önskar man att man själv var president eller nåt
Svara med citat